Tirsdag 1. april gjestet Trond Gunnesen, rektor og IKT-veileder ved Rød skole i
Onsøy, Høgskolen i Østfold for å forelese om IKT og skoleutvikling, med
tematisk forankring i hvordan skoler kan lykkes med integrering av digitale
verktøy og medier i undervisning og læring. Han beskriver seg selv som en av de
«sprø» som kastet seg over data på 1980-tallet og fremstår som ivrig og engasjert
i den digitale utviklingen.
Han mener at bakgrunnen for kompetanseutviklingstiltak i IKT er gammelt utstyr, lite eller ingen helhetlig tenking, lite bruk av Fronter og ikke minst svært varierende IKT-kompetanse i personalet. For å skape interesse for IKT mener Gunnesen det er viktig å finne ildsjelene i skolen, de som er motiverte og inspirerte til å fremme den digitale kompetansen hos andre lærere, slik at flere lærer å utnytte digitale verktøy for å fremme læringen hos barn. Et av de viktigste tiltakene for å integrere digitale verktøy og medier i læringssituasjonen, er å gi lærerne tilgang til verktøy som fungerer. Et eksempel kan være å gå til innkjøp av SMART Board i klasserommene.
Han mener at bakgrunnen for kompetanseutviklingstiltak i IKT er gammelt utstyr, lite eller ingen helhetlig tenking, lite bruk av Fronter og ikke minst svært varierende IKT-kompetanse i personalet. For å skape interesse for IKT mener Gunnesen det er viktig å finne ildsjelene i skolen, de som er motiverte og inspirerte til å fremme den digitale kompetansen hos andre lærere, slik at flere lærer å utnytte digitale verktøy for å fremme læringen hos barn. Et av de viktigste tiltakene for å integrere digitale verktøy og medier i læringssituasjonen, er å gi lærerne tilgang til verktøy som fungerer. Et eksempel kan være å gå til innkjøp av SMART Board i klasserommene.
Gunnesen påpeker videre at kravene i Kunnskapsløftet, om bruk av digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet, gir grunn til en storsatsing innenfor IKT-området i skolen. Forskning viser også at IKT fremmer læring, men kun dersom de digitale verktøyene er lett tilgjengelige og fungerer som de skal, nettopp et viktig poeng i forelesningen.
For å fungere optimalt i den moderne skolen, forplikter Kunnskapsløftet at det stilles krav til lærerne om grunnleggende IKT-kompetanse. Ledelsen vil alltid ha ansvar for å følge opp dette ved å ha alt teknisk utstyr i orden, men i bunn og grunn er det lærernes ansvar å tilegne seg den tilstrekkelige kompetansen. Det hjelper ikke å ha utstyr av topp kvalitet, dersom kompetansen i bruken av dem halter. For å hindre at dette skjer, kan man velge å arrangere workshop på skolene, der lærerne får kjennskap til og opplæring i digitale læringsressurser. Forhåpentligvis vil mestring av dem bidra til å øke selvtilliten blant lærerne når det gjelder å bruke digitale verktøy som læringsfremmende middel.
Malin Ramstad
Jeg synes at han var en dyktig formidler. Har har forstått viktigheten av å inkludere IKT mer i skolehverdagen.
SvarSlettEn god og interessant forelesning. Trond så fordeler, ulemper og utfordringer ved bruk av ikt i en helhetlig sammenheng.
SvarSlettEn veldig interessant forelesning med en god og engasjerende foreleser. Når skolen har ledelsen i ryggen og som en drivkraft med en helhetlig tanke om hvordan skolen vil drive med IKT i skolen, tenker jeg at dette vil komme elevene til gode. På skoler der ledelsen ikke er sitt ansvar bevisst, blir det mer tilfeldig hvordan de driver IKT bruken i skolen, ved at det blir mer opp til hver enkelt lærer og hans/hennes kunnskap/trygghet i faget.
SvarSlett