torsdag 24. april 2014

IKT i praksis


Bruk av IKT i praksis:

To av gruppens medlemmer har denne våren vært i praksis ved en skole i Østfold, i Sarpsborg kommune. Ved denne praksisen oppdaget vi store utfordringer knyttet til bruk av IKT i skolehverdagen ute i skolene. Spesielt med denne perioden var at elevene vi skulle undervise, skulle ha et større prosjekt som omhandlet de forskjellige verdensdelene. De fikk utlevert hver sin verdensdel og skulle finne ut diverse informasjon om denne, og lage en lysbildefremvisning (powerpoit, publisher og lignende.) Dette førte til en rekke utfordringer blant annet:

·      For lite datamaskiner tilgjengelig – Alle gruppene kunne ikke bruke datamaskin til den tiden de ville og trengte å bruke den
·      Forskjellig programvare på datamaskinene – Noen av disse hadde Office installert, andre hadde kun Open Office utgaven

Dette førte til at mye av tiden i oppstarten av dette prosjektet gikk med til å lete etter ledige datamaskiner på forskjellige steder – noe som igjen førte til at elevgruppene ble spredt rundt ut over hele skolens bygning. Dette prosjektet er noe som hadde blitt vanskelig å gjør i skolehverdagen, da læreren ikke kan  ”dele” seg, og være på flere steder samtidig for å følge med på hva som blir gjort på pcene.

Elevene hadde heller ikke fått spesielt mye informasjon om nettvett, noe vi syns var rart, da dette tross alt var en klasse på mellomtrinnet.

Tine, Kine, Cesilie, Hans

4 kommentarer:

  1. Ja, det er frustrerende når sånne praktiske problemer står i veien for god undervisning... Man må nok alltid ha en "plan B".

    SvarSlett
  2. Marianne Ekman Jensen1. mai 2014 kl. 01:29

    Det er kanskje nettopp derfor læreren også ofte kvier seg for å sette i gang store prosjekter som innebefatter bruk av IKT. Jeg har selv opplevd at selv om man er aldri så motivert for å virkelig ville lære elevene å bruke PC, både ulike programmer og jobbe med PC generelt ofte kan by på problemer. Passord, nettilgang, programvære m.m.. fører ofte til mange hender i været og med en klasse på 25 elever blir det dermed begrenset hva man får til... Jeg tenker at det kan være lurt å prøve å få til at elevene jobber i mindre grupper når man skal ha større prosjekter hvis mulig.

    SvarSlett
  3. Relevant problem som jeg også har opplevd da jeg var i praksis. Praksislærer ønsket at vi skulle lage sånne prosjekter siden vi hadde muligheten til å dele oss. Dette bekrefter at det kan være vanskelig for en lærer å lage slike opplegg alene. Lurt som det blir nevnt over her å ha en plan b, og/eller ha sjekket ting på forhånd. Nettvett bør selvsagt komme i forkant av slike prosjekt.

    SvarSlett
  4. Dette har jeg opplevd selv i praksis. Det er også typisk at når man først får tak i de pc'ene man trenger så skal alle oppdateres og timen er borte før man vet ordet av det. Jeg har opplevd at det kan være lurt å bruke friminuttet i forkant til å finne og slå på alle pcenen slik at alt er klart til elevene kommer inn i timen. Nettvett kan ikke repeteres ofte nok !

    SvarSlett