tirsdag 8. april 2014

Refleksjon over egen undervisning


I dette arbeidskravet skulle vi lage et refleksjonsnotat basert på det vi observerte fra vår egen undervisning. Gjennom å filme egen praksis skulle vi reflektere over eventuelle uvaner eller annet. Vi har valgt å konsentrere oss om kun en del av undervisningen, og valgt ulike situasjoner hvor vi ønsket å se oss selv, for så å reflektere og diskutere.

Heidi, Elisabeth og Linn-Marie har vært på samme praksisskole og derfor valgt å se på samme tema; organisering av timen. Dette er et område vi alle fikk tilbakemelding på, og som vi trengte å jobbe mer med. Det å jobbe med små barn krever strikte rammer, og en musikktime med mye musisering krever god organisering for at det ikke skal bli kaos. Kristoffer og Kristian var også i praksis sammen ved en annen skole. Deres fokusområde dreide seg om praktiske timer og hvordan en aktiviserer elevene. Her er det viktig å være tydelig når man viser frem, gi klare beskjeder, være engasjert og ha godt overblikk.

Heidi, Elisabeth og Linn-Marie føler selv at de er tydelige klasseledere, men må jobbe mer med «drivet», noe som er med på å gjøre timen effektiv. Bruk av få ord er viktig slik at beskjedene blir korte og konsise, på den måten unngås misforståelser og det er lettere for elevene å huske. Kristian og Kristoffer så av videoen at de hadde vært dyktige til å aktivisere elevene. De så også at det var viktig å legge stort, eller større, fokus på at elevene ikke fikk bruke instrumenter før de fikk beskjed om det. Det kom også frem at man sjelden kan ha nok overblikk. Tydelighet, og det å få med alle, krever stort engasjement.


Arbeidskravet har vært med på å gjøre oss mer reflekterte over egen undervisning.

Heidi, Elisabeth, Kristoffer, Kristian og Linn-Marie :)

4 kommentarer:

  1. Det er morsomt at dere har mange av de samme observasjonene som meg selv. Jeg merket selv at jeg også må jobbe mer med tydelighet og stemmebruk.

    SvarSlett
  2. Spennende å filme egen undervisning, man blir helt klart mer bevisst på hva man kan jobbe mot.

    SvarSlett
  3. Morsomt å filme egen undervisning. Ser at dere observerte samme elementer som oss, spesielt dette med å gi korte og konsise beskjeder.

    SvarSlett
  4. Helt enig i at arbeidskravet gjorde oss mer bevisste på hvordan vi underviste og ga beskjeder!

    SvarSlett