Vi valgte å løse dette arbeidskravet ved at alle filmet avslutningen
av egen undervisningstime. Målet med dette var:
- Stemmebruk
- Kroppsspråk
- Væremåte i timen
- Formuleringer
Alle på gruppen så på sin egen film først, deretter så vi de
i plenum. Vi hadde mange av de samme refleksjonene rundt egen praksis, samtidig
noen ulike. Først og fremst ble vi alle svært fornøyde med å se at vi alle
hadde en rolig fremtoning og væremåte i timen. Kroppsspråket følte vi selv at
fremstod som trygt og kontrollert. Stemmebruken var vi fornøyd med da vi
snakker i et «normalt» lydnivå. Allikevel snakket vi i ettertid om hvordan vi
kunne ha forsøkt ved et annet tilfelle å bruke stemmen annerledes (eventuelt
lære å bruke stemmen riktig), da stemmen er noe vi som lærere må ta vare på.
Vi hadde ulike erfaringer av hvordan avslutningen på timene
våre var. Dette var som følge av ulike fag. Jo friere aktiviteter det hadde
vært i timene, jo lengre tid trengtes det for å roe ned elevene. De som hadde
hatt undervisning ved pultene fikk roet elevene raskere, og avslutningen
trengte mindre tid. Gjennomgang av mål fikk alle studentene gjennomført for en helhetlig
avslutning på timen.
Språket vårt merket vi fort at varierte. Noen av studentene
brukte noen ukjente ord og begreper, mens andre tilpasset språket sitt. De som
brukte ukjente ord og begreper forklarte elevene betydningen av disse ordene i
de fleste tilfeller, og begrunnelsen gikk på at studentene ønsket å utvikle
elevenes ordforråd. I dette tilfellet fikk disse studentene se at det var
viktig at dersom de skulle gjøre dette, var det svært viktig og hele tiden
huske på å forklare disse ordene.
Plasseringen vår i klasserommet var også ulik. Noen av
studentene bevegde seg mye rundt i klasserommet, mens noen stod mye stille. Det
vi fort så på filmene var at vi som studenter samt elevene virket mer
engasjerte der læreren/studentene var mer aktiv i klasserommet. Det virket for
oss som at læreren/studenten fikk med seg elevene på en helt annen måte enn de
som stod mer i ro. I de timene måtte studenten hente inn noen elever mer enn
der studenten/læreren var aktiv. Refleksjonene rundt dette var at vi gjennom
filmen tydelig så den positive effekten av at læreren er i bevegelse i
klasserommet, slik at man ser alle elevene også fra andre vinkler enn «forfra».
I dette tilfellet reflekterte vi også litt rundt den
tekniske bruken i forhold til smartboard osv. For å unngå og måtte stå oppe ved
smartboarden (eller andre ressurser) mye av tiden, kan det være lurt for oss å
sette oss inn i tekniske ressurser vi kan bruke slik at vi kan være mer i
bevegelse i klasserommet.
Generelt er vi alle på gruppen enige om at denne oppgaven
var veldig fin. Vi har fått sett på oss selv som klasseleder, væremåte og
stemmebruk samt sammenheng i timen på en helt annen måte enn tidligere. Vi har
reflektert i gruppen og kommet med konstruktiv kritikk om hva vi kan jobbe med
til hverandre. Denne positive erfaringen tar vi med oss videre, og ser effekten
av å gjøre dette med jevne mellomrom for egen utvikling og vurdering av
undervisning.
Ester, Mende, Dina, Marianne og Elise
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar