fredag 20. april 2012

Digital tavle


Vi har laget et undervisningsopplegg om geometri i matematikk for 1.og 2. trinn. Cecilie hadde ikke vært borti programmet før i det hele tatt. Andreas har smartboard på skolen der han jobber, men det er lite bruk av interaktiv tavle blant lærerne. Vi kan derfor si at vi var ganske så ferske i Notebook begge to da vi tok fatt på denne arbeidsoppgaven.

Undervisningsopplegget:
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne kjenne att og beskrive trekk ved enkle to- og tredimensjonale figurar i samband med hjørne, kantar og flater, og sortere og setje namn på figurane etter desse trekka.
Vi har begrenset oss til de todimensjonale figurene i opplegget vårt, ellers mener vi at det ville blitt litt for mye å gape over i ett og samme undervisningsopplegg. På forsiden har vi delt inn i For læreren, Teori og Elevaktiviteter. Vi har tenkt det slik at læreren først går igjennom teorien med elevene. Det er elevene som er tenkt som målgruppe for presentasjonen av teorien. De møter Herr Sirkel, Fru Firkant og Herr Trekant, og blir litt kjent med dem og deres kjennetegn. Læreren kan underveis ta tak i teorien og få i gang litt samtale. Deretter kan de ta for seg oppgavene. Alle elevene må få prøve seg på noe. Det er fem oppgaver å velge i, både litt ”to like”, sortering av figurer og en slags ”hangman”.  Dette er en type oppgaver som mange barn er kjent med fra før, og som går på å kjenne igjen og å sortere, slik kompetansemålet sier.

Erfaringer:
Det krevde en del tid å lære seg å bygge opp et undervisningsopplegg i programmet. Hvordan ting fungerte, hva som måtte gjøres før en gjorde andre ting osv. Det tok egentlig altfor lang tid i forhold til den tiden det vil ta å gjennomføre opplegget. Men så må en ta i betraktning at vi var nybegynnere begge to. Nå som vi har en del kunnskaper om programmet, vil neste opplegg ta kortere tid å lage. Dessuten syntes vi arbeidet med oppgaven rett og slett var gøy! Denne motivasjonen, både at vi liker å bruke programmet til å lage slike undervisningsopplegg, og at vi ser et potensial i bruken av interaktiv tavle i undervisningen, tror vi har mye å si for vår bruk av denne ressursen i fremtiden. Vi har dessverre ikke fått mulighet til å prøve ut undervisningsopplegget vårt.

Gruppemedlemmer: Andreas Erichsen og Cecilie Bjørling.

Kilde:

2 kommentarer:

  1. Tar lang tid i starten å lage mange slike undervisningsopplegg. Det kjekke er at disse undervisningsoppleggene kan brukes hvert år, og oppbevares ryddig og fint på pc. Tungt i starten, men etter en stund vil en ha en bra masse med opplegg.

    SvarSlett
  2. Og så er det kjempeviktig at skolen eller kommunen har en god delingskultur. At ikke alle sitter på si ega tue og må lage nye opplegg hver gang.

    SvarSlett