mandag 23. april 2012

Digital tavle, The British Isles


SMART Board/Notebook opplegget vi har laget, laget vi med tanke på bildefortellingen vi laget tidligere i år. Bildefortellingen var ment som en innledning til kapittelet om «The British Isles», mens Smartboard-opplegget er ment som en avslutning. I dette opplegget er det ikke meningen at elevene skal bli fortalt hva de skal gjøre, eller at det er læreren som står ved tavlen. Her er det elevene som skal få prøve seg helt på egenhånd. Det er laget oppgavetekst til hver av sidene, slik at det ikke skal være behov for uklarheter i hva som skal gjøres. På denne måten kan elevene selv teste sine kunnskaper etter å ha arbeidet med dette kapittelet, og de føler mestring ved å gjøre det uten lærer tilstede. Oppgavene er varierte, med forskjellige oppgaveløsninger og med noe forskjellig vanskelighetsgrad. På de fleste sidene skal de flytte på objekter eller skrive inn svar, for så å få vite om de har besvart oppgaven riktig. Men det finnes også sider hvor det ikke er noen fasit, og hvor elevene må stole på seg selv og det de har lært. Ingen av oppgavene er like, så det er ingen grunn til å bli lei av selve oppgavene. Med tanke på at det er 10. klassinger har vi valgt å gi de en slags form for frihet, samtidig som de har rammer de må følge. Selve opplegget tar ikke veldig lang tid, og tar heller ikke fra elevene motet når de ser hva som skal gjøres.  

Alt som finnes på siden er låst slik at det ikke kan flyttes på. På forsiden kan du velge mellom «Teacher, Pupils og About». Ved å klikke på disse kommer det opp passende informasjon. All denne informasjonen er skrevet på norsk, men læreren som skal ta det i bruk står fri til å oversette eller legge inn informasjon som er mer tilpasset sin elevgruppe.

I løpet av prosessen med å lage dette opplegget, har vi funnet flere funksjoner enn vi visste om tidligere. Vi har også sett at et slikt opplegg blir akkurat det du selv gjør det til. Vil du ha sider med kun tekst er det enkelt og greit, men vil du ha mer interaktive oppgaver krever det en del jobb for at all informasjon skal være riktig. Med tanke på at vi har valgt å lage dette opplegget på engelsk, har vi også fått testet våre egne engelskkunnskaper.
Vi har ikke fått testet ut dette opplegget med en elevgruppe, men vi har testet det ut selv. Vi synes det er et greit og oversiktlig opplegg, med varierte oppgaver. Det tar ikke veldig lang tid å gjennomføre, og tar derfor heller ikke motet fra elevene.

Vi gleder oss til å se utviklingen, og til å få jobbet mer med digitale tavler når vi selv kommer ut i jobb!

Adriane Håkensen og Lone Brandt

2 kommentarer:

  1. Fint innlegg. Og det er som dere sier. Det blir hva man gjør til det selv.

    SvarSlett
  2. Og siden det tar mye dyrebar tid å lage et slikt opplegg, er det jo bra at oppgavene er differensierte nok til å kunne brukes til andre klasser senere.

    SvarSlett