SMART Board/Notebook opplegget vi har laget, laget vi med tanke på
bildefortellingen vi laget tidligere i år. Bildefortellingen var ment som en
innledning til kapittelet om «The British Isles», mens Smartboard-opplegget er
ment som en avslutning. I dette opplegget er det ikke meningen at elevene skal
bli fortalt hva de skal gjøre, eller at det er læreren som står ved tavlen. Her
er det elevene som skal få prøve seg helt på egenhånd. Det er laget oppgavetekst
til hver av sidene, slik at det ikke skal være behov for uklarheter i hva som
skal gjøres. På denne måten kan elevene selv teste sine kunnskaper etter å ha
arbeidet med dette kapittelet, og de føler mestring ved å gjøre det uten lærer
tilstede. Oppgavene er varierte, med forskjellige oppgaveløsninger og med noe
forskjellig vanskelighetsgrad. På de fleste sidene skal de flytte på objekter
eller skrive inn svar, for så å få vite om de har besvart oppgaven riktig. Men
det finnes også sider hvor det ikke er noen fasit, og hvor elevene må stole på
seg selv og det de har lært. Ingen av oppgavene er like, så det er ingen grunn
til å bli lei av selve oppgavene. Med tanke på at det er 10. klassinger har vi
valgt å gi de en slags form for frihet, samtidig som de har rammer de må følge.
Selve opplegget tar ikke veldig lang tid, og tar heller ikke fra elevene motet
når de ser hva som skal gjøres.
Alt som finnes på siden er låst slik at det ikke kan flyttes
på. På forsiden kan du velge mellom «Teacher, Pupils og About». Ved å klikke på
disse kommer det opp passende informasjon. All denne informasjonen er skrevet
på norsk, men læreren som skal ta det i bruk står fri til å oversette eller
legge inn informasjon som er mer tilpasset sin elevgruppe.
I løpet av prosessen med å lage dette opplegget, har vi
funnet flere funksjoner enn vi visste om tidligere. Vi har også sett at et
slikt opplegg blir akkurat det du selv gjør det til. Vil du ha sider med kun tekst
er det enkelt og greit, men vil du ha mer interaktive oppgaver krever det en
del jobb for at all informasjon skal være riktig. Med tanke på at vi har valgt
å lage dette opplegget på engelsk, har vi også fått testet våre egne engelskkunnskaper.
Vi har ikke fått testet ut dette opplegget med en elevgruppe,
men vi har testet det ut selv. Vi synes det er et greit og oversiktlig opplegg,
med varierte oppgaver. Det tar ikke veldig lang tid å gjennomføre, og tar derfor
heller ikke motet fra elevene.
Vi gleder oss til å se utviklingen, og til å få jobbet mer med
digitale tavler når vi selv kommer ut i jobb!
Adriane Håkensen og Lone Brandt
Fint innlegg. Og det er som dere sier. Det blir hva man gjør til det selv.
SvarSlettOg siden det tar mye dyrebar tid å lage et slikt opplegg, er det jo bra at oppgavene er differensierte nok til å kunne brukes til andre klasser senere.
SvarSlett