Vi har laget en digital bildefortelling ved hjelp av
programmene Photo Story 3 og Windows Live Movie Maker. Temaet er ”realismen”,
hentet fra norsk litteraturhistorie. Målgruppa er elever i ungdomsskolen. Valg
av tema falt på en historisk periode fordi vi ønsket å legge vekt på norskfaget
og med støtte på kunst- og håndverksfaget. Både litteratur og malerkunst setter
preg på samtida, og gir sammen et bredere bilde enn om vi kun hadde tatt for
oss litteraturen. Dessuten liver maleriene opp den ellers så svarthvite
bildebruken.
Opplegget kan startes ved først å vise filmen én gang, for
så å vise den for annen gang samtidig med at elevene noterer stikkord.
Fortellingen og stikkordene er så grunnlaget for et gruppearbeid der hver elevgruppe
tegner tegninger på et felles A3-ark. Det ferdige arbeidet blir på en måte et
visuelt tankekart.
Erfaringen vår sier at mange elever har et godt utbytte av
dette og husker faktakunnskap bedre gjennom å lage egne bilder enn ved bare å
skrive. Innholdet i den digitale fortellingen behandles gjennom flere sanser,
både syn, hørsel og berøring. Ved bruk av flere læringsstiler kan flere nås, og
det er større sjanse for at kunnskapen blir sittende.
Undervisningsopplegget kan også brukes som inspirasjon for neste
litteraturhistoriske epoke elevene skal igjennom. Da kan elevene selv være
skapere av digitale fortellinger. Arbeid med kilder og opphavsrett kan
selvfølgelig trekkes inn her som en del av et større opplegg. Om man ønsker å
begrense opplegget kan man basere fortellingene på elevenes egne tegninger.
Dette kan nok være lurt med tanke på temaet, for det som var mest utfordrende
for oss når vi lagde denne fortellingen, var å finne bilder som var lov å
bruke. Vi måtte kontakte flere personer underveis for å spørre om lov til å
bruke bildene vi fant. Creative Commons dekker ikke alle temaer like godt.
Photo Story 3 er et godt egnet program til bruk også av
elever. Erfaringen fra en praksisperiode Cecilie hadde på 7.trinn kan stå som
et eksempel på dette. Elevene skulle lage hver sin digitale fortelling om et
valgfritt land, og disse skulle legges inn som ressurser på en nettside om
verdensdelene. Fire elever på trinnet hadde vært borti programmet før. Disse
elevene ble brukt som en ressurs i innføringen av programmet for de andre
elevene. Men det var så enkelt å forstå programmet at elevene knapt trengte
opplæring. Vi har også andre erfaringer med bruk av programmet i
undervisningssammenheng, og det har vært utelukkende positive erfaringer.
Gruppemedlemmer: Andreas Erichsen og Cecilie Bjørling.
Photostory er som dere sier et meget enkelt program. Man kan gå langt ned i alderstrinnene og dette programmet vil fortsatt fungere bra.
SvarSlett