lørdag 21. april 2012

Digital bildefortelling


Vi har laget en digital bildefortelling ved hjelp av programmene Photo Story 3 og Windows Live Movie Maker. Temaet er ”realismen”, hentet fra norsk litteraturhistorie. Målgruppa er elever i ungdomsskolen. Valg av tema falt på en historisk periode fordi vi ønsket å legge vekt på norskfaget og med støtte på kunst- og håndverksfaget. Både litteratur og malerkunst setter preg på samtida, og gir sammen et bredere bilde enn om vi kun hadde tatt for oss litteraturen. Dessuten liver maleriene opp den ellers så svarthvite bildebruken.

Opplegget kan startes ved først å vise filmen én gang, for så å vise den for annen gang samtidig med at elevene noterer stikkord. Fortellingen og stikkordene er så grunnlaget for et gruppearbeid der hver elevgruppe tegner tegninger på et felles A3-ark. Det ferdige arbeidet blir på en måte et visuelt tankekart.

Erfaringen vår sier at mange elever har et godt utbytte av dette og husker faktakunnskap bedre gjennom å lage egne bilder enn ved bare å skrive. Innholdet i den digitale fortellingen behandles gjennom flere sanser, både syn, hørsel og berøring. Ved bruk av flere læringsstiler kan flere nås, og det er større sjanse for at kunnskapen blir sittende.

Undervisningsopplegget kan også brukes som inspirasjon for neste litteraturhistoriske epoke elevene skal igjennom. Da kan elevene selv være skapere av digitale fortellinger. Arbeid med kilder og opphavsrett kan selvfølgelig trekkes inn her som en del av et større opplegg. Om man ønsker å begrense opplegget kan man basere fortellingene på elevenes egne tegninger. Dette kan nok være lurt med tanke på temaet, for det som var mest utfordrende for oss når vi lagde denne fortellingen, var å finne bilder som var lov å bruke. Vi måtte kontakte flere personer underveis for å spørre om lov til å bruke bildene vi fant. Creative Commons dekker ikke alle temaer like godt.

Photo Story 3 er et godt egnet program til bruk også av elever. Erfaringen fra en praksisperiode Cecilie hadde på 7.trinn kan stå som et eksempel på dette. Elevene skulle lage hver sin digitale fortelling om et valgfritt land, og disse skulle legges inn som ressurser på en nettside om verdensdelene. Fire elever på trinnet hadde vært borti programmet før. Disse elevene ble brukt som en ressurs i innføringen av programmet for de andre elevene. Men det var så enkelt å forstå programmet at elevene knapt trengte opplæring. Vi har også andre erfaringer med bruk av programmet i undervisningssammenheng, og det har vært utelukkende positive erfaringer.

Gruppemedlemmer: Andreas Erichsen og Cecilie Bjørling.

1 kommentar:

  1. Photostory er som dere sier et meget enkelt program. Man kan gå langt ned i alderstrinnene og dette programmet vil fortsatt fungere bra.

    SvarSlett