Vi vil med dette innlegget slå et slag for
nettstedet ”Skole i praksis” (http://www.skoleipraksis.no/
). På dette nettstedet finner du undervisningsopplegg i flere fag i grunnskolen.
Mest er det å hente i matematikk, naturfag, fremmedspråk, grunnleggende
norskopplæring og nynorsk som sidemål. Som norsklærer har Andreas ikke minst hatt
glede av nynorskressursene.
Kort fortalt består nettsida av en rekke
filmklipp der lærere som er i aksjon i klasserommet med et godt
undervisningsopplegg blir filma. På filmklippet veksles det mellom å vise fra
selve undervisningssituasjonen i klasserommet og læreren som etter timen forklarer
opplegget sitt. Det hører også med med et faktaark til hver film der opplegget
som vises står nærmere beskrevet. Vår erfaring er imidlertid at det er best å
notere underveis mens man ser på filmen.
Selv har Andreas nærmest kopiert opplegg
og utført disse i egen klasse. Når det er sagt, er det ofte nødvendig å gjøre tilpasninger
til egen praksis. Ingen klasser er like. Dessuten er det slett ikke sikkert at
opplevelsen blir den samme som på filmen, der det utelukkende vises
suksesshistorier og ”drømmeelever”. Det virker på oss som om elevene har fått
tydelig beskjed om å oppføre seg eksemplarisk og gjøre maksimal arbeidsinnsats
fordi de skal filmes. Virkeligheten er sjelden lik slike ”glansbildeklasser”
som vi ser i filmene.
Alt i alt finner vi ”Skole i praksis” likevel
svært relevant for lærere i mange fag. For oss gir det mer å se en reell
undervisningssituasjon på film enn å bare lese om den.
Cecilie Bjørling og Andreas Erichsen
Takk for tips! Alltid greit å ha noen steder å sjekke ut når man skal lage undervisningsopplegg. Men, som dere har nevnt, er det viktig å være kritisk til det man finner, og i tillegg tilpasse det til egen elevgruppe.
SvarSlettTakker så meget jeg også. "Kritisk = viktig"
SvarSlettSpennende! Alltid fint med slike tips!
SvarSlettDenne har vi brukt mye i undervisningen i matematikk og kommentert rundt. Veldig bra side, men det er jo gjerne slik at man som person endrer seg litt når man ser et kamera. Så det blir jo gjerne en litt "falsk" situasjon og som elev tar man seg kanskje litt i nakken i forhold til hva man kanskje ville gjort til vanlig.
SvarSlett