torsdag 16. april 2009

Youtube


Om youtube er en nyttig ressurs i undervisningssammenheng er et spørsmål som går igjen i flere debatter for tiden. Flere skoler har nå stengt tilgangen til youtube på skolens nett for at ikke elever skal bruke det til andre ting enn fag. Problemet er da at man også stenger tilgangen til den kjemperessursen youtube faktisk er.

Som siste fordypningsfag i lærerutdanningen startet jeg i høst på Engelsk årstudium for lærere her på Remmen. En av foreleserne hadde tydeligvis akkurat fått øynene opp for youtube, og brukte dette flittig på forelesningene. Vi så flere videosnutter som poengterte det som ble forelest i, blant engelsk historie. Personlig syntes jeg dette var positivt, det fungerte både som kilder til fordypning og avbrekk i en monoton forelesning.

For lærere på grunnskolen er utfordringen å vise elevene hvordan man kan bruke youtube på en pedagogisk måte. Om man klarer det synes jeg det ikke gjør noe om elevene blir fristet til å se en video som ikke er skolerelatert en gang i blant. Det blir i alle fall helt feil å stenge av tilgangen fullstendig.

1 kommentar:

  1. Dette er absolutt et dilemma. Man kan på en måte sammenligne det med bruk av Wikipedia. Der står det mye feil og unødvendig informasjon, samtidig som det er mye bra og relevant stoff. Et vanskelig tema, men mener absolutt at begge disse sidene bør kunne brukes til skolerelaterte ting. Egentlig burde det finnes en egen Youtube side som bare tar for seg fagrelatert stoff.

    SvarSlett