Hvis man klarer å utnytte det potensialet som ligger i digitale fortellinger kan dette være et særdeles nyttig verktøy når man jobber som lærer. Et praktisk eksempel jeg nylig diskuterte med en kollega er nytten av dette programmet og denne kunnskapen i forbindelse med elever med fremmedspråklig bakgrunn. Alle elever med grunnleggende norskundervisning må dokumentere hva de kan og hva de har lært. Som et prosjektarbeid vil en digital fortelling dokumentere elevens nivå samtidig som man har muligheten til å la hver og en elev få jobbe med, til en viss grad, et prosjekt som er selvvalgt. Denne muligheten har blitt tatt varmt imot av lærere som jobber med denne type elever.
Dette hørtes ut som en fornuftig måte å benytte seg av digitale fortellinger på. Dessverre er det nok mange som føler at deres egne datakunnskaper setter så store begrensninger at å bruke programmer som Photostory medbringer mer styr enn glede...
SvarSlettI skolen i dag tror jeg ikke at det er datakunnskapene hos eleven som setter begrensningen. Ennå større grunn til å bruke data i undervisningen. Det med selvvalgt tema er kjempe ide. Var på et kurs en gang. Der hørte jeg om en gutt som slet med å skriv norsk stil. Temaene han mått skrive om visste han ikke noe om, dermed dårlig karakter. En lærer gav han lov til å velge tema. Han var veldig dyktig i elektro. satt sammen allverdens ting. Dette ble tema og eleven fikk til en god stil.
SvarSlettJeg synes fortellingen "Bestefar forteller fra krigen" var veldig bra.
SvarSlettEt kjempegodt forslag Fredrik!
SvarSlettJeg har jobbet med digitale fortellinger på mellomtrinnet etter at vi hadde det som arbeidskrav. Det er veldig moro å se hvordan elevene trives i den situasjonen, og man får et godt produkt der lærere kan måle kompetansen de innehar, samtidig som en felles fremvisning for klassen gir mulighet for at resten av elevgruppen til å lære av de andre.