torsdag 16. april 2009

Blogg om blogg

Blogging er det store om dagen. Det blogges om alt fra fagstoff og klær til salgs til dagbokinnlegg og vanlig hverdagslige temaer. Selv har jeg prøvd å slenge med på bølgen, men føler ikke helt jeg har taket på det. Jeg føler ikke jeg klarer å utforme bloggen så den blir interessant nok, for en blogg er ikke en dagbok slik jeg ser det. Det er ikke der du legger ut om kjærlighetssorgen eller hvor frustrert du er over ei venninne du akkurat har kranglet med, det hører hjemme i en personlig dagbok ingen andre skal lese.

En blogg kan være for å holde venner oppdatert hvis du ikke ser de så ofte, det kan være som tidsfordriv eller, som mange gjør, skriver rett og slett fordi det er blitt en del av hverdagen. Jeg har én blogg jeg følger og hun er mitt forbilde. Bloggen finner du her og jeg er stolt over å kalle henne min kusine. Hun får alt og ingenting til å bli interessant, hun har filmsnutter, manipulerte og tøffe bilder, hun inviterer til debatt og viser at hun bryr seg om leserne sine. Dette er det jeg vil karakterisere som en dyktig blogger. Jeg føler ikke at jeg kan henge meg på bølgen når jeg ser slike bloggere for jeg føler det blir som å hoppe etter Wirkola. Det er et familiemedlem og jeg lurer på hvorfor forfatterblodet ikke nådde fram til meg også.

I pedagogikken har vi hatt som arbeidskrav å skrive blogg etter hver time. Dette føler jeg er en veldig god arbeidsmetode og det har tvunget oss til å følge mer med og vi må jobbe med stoffet når timen er ferdig. Dette vil jeg anbefale til flere lærere å benytte seg av, da det øker læringsevnen. Det åpnet også en bloggverden for meg, som gjør at jeg har lyst til å starte egen blogg om både hverdagslige og faglige temaer. Å bruke blogg på denne måten er nytt, veldig lærerikt og interessant, og som sagt, flere lærere bør praktisere dette :)

1 kommentar:

  1. Det er spennende å se hvordan omfanget av blogg har utviklet seg. Blogg brukes som fritidssyssel, kommunikasjonsverktøy, i undervisningssammenheng og mye mer. Absolutt et verktøy man kan bruke. Lykke til med videre blogging Nina-Karoline!

    SvarSlett