Å jobbe med wikibooks har vært artig og inspirerende. Jeg synes det er en flott ressurs som man absolutt burde benytte seg av ute i skolene også. Vi har hatt to oppgaver som har vært tilknyttet wikibooks, mappeoppgave 2 og 3.
I mappeoppgave 2 skulle vi redigere det fjorårets studenter hadde skrevet og lagt inn. Vår gruppe fikk oppgaven om digital mobbing og vi fjernet noe vi syntes var irrelevant og la til noe vi syntes passet. I tillegg la vi inn noen bilder.
I mappeoppgave 3 fikk vi i oppgave å lage en ressursside i naturfag for ungdomskoletrinnet. Denne skulle bestå av ca. 20 linker til videosnutter som kunne brukes i undervisnings sammenheng (Her finner du et eksempel). Vi tok utgangspunkt i læreplanen K06 sine mål om naturfag etter 10. trinn og fant videosnutter som kunne passe til hvert enkelt delmål. Oppgaven var utfordrende og morsom og jobbe med. Vi jobbet godt sammen som gruppe, og vi synes resultatet ble bra.
Når det kommer til denne oppgaven kontra den forrige der vi skulle revidere i wikiboka synes jeg dette var en mye mer inspirerende oppgave. Der vi forrige gang skulle rette på noe som andre hadde skrevet skulle vi nå lage noe som var vårt eget bidrag. Derfor gir jeg herved min anbefaling til å gi en lignende oppgave som mappeoppgave 3 til neste års studenter.
Enig at mappeoppgave 3 var mye mer givende enn mappeoppgave 2. Denne ressursdatabasen bør absolutt utvikles videre neste vår!
SvarSlettOg andre lærere bør informeres om den, slik at også folk utenfra kan legge til nye videoer og mål! Man trenger ikke engang å kunne bruke verktøyet; alle skoler har minst én IT-kontakt/veileder som kan strekke ut en hjelpende hånd
SvarSlett