tirsdag 31. mars 2009

Lærebokrevisjon

Vår andre mappeoppgave på IKT-studiet var lærebokrevisjon. Utgangspunktet var tekster fjorårsstudenter hadde skrevet i wikiboken; ikt i utdanning. Vi fikk velge mellom ulike temaer som allerede lå inne i boken. Anniken og jeg skulle jobbe med artikkelen som het pedagogisk bruk av læringsplattformer.

Jeg synes det har vært lærerikt og helt annerledes å jobbe på denne måten. Det er spennende å få jobbe på en ny og utradisjonell måte. For meg er det det. Jeg synes likevel at introduksjonen til oppgaven burde vært noe grundigere. Det hadde vært fint om det ble forelest i de temaene som ble valgt ut slike at vi alle hadde et minimum av kunnskapsgrunnlag å bygge videre når vi startet arbeidesprossesen. Det er helt greit at det forventes av oss at vi selv skal fordype oss og skafffe oss kunnskaper om emnene, men det ville vært lettere om vi hadde blitt bedre forberedt gjennom noen korte forelesninger rundt temaene.

Jeg oppfatter en slik redigeringsprosess som relativt omfattende hvis man ønsker at denne wikiboken skal ha et visst faglig nivå. Som redaktør bør man sitte inne med en god balast faglig kunnskap slik at man har mulighet til å ha det overblikket som kreves for at en artikkel skal bli god. Jeg synes vi hadde for liten tid - dermed opplevde jeg for min del at arbeidet ble litt halveis. Innbakt i en slik redigeringsjobb ligger det mange utfordringer og mye læring. Vi skulle jo forholde oss til en tekst som allerde var skrevet og en sturktur som var lagt. Det er ikke alltid lett å begynne å pirke borti andres byggverk før det hele raser sammen. Vi fikk gjennom denne oppgaven fin trening som norsklærere.

Jeg tenker at denne arbeidsformen kan være god og motiverende for de eldre elevene i grunnskolen. Spennende å lage noe i fellesskap som ligger der tilgjengelig for andre. Skal det bli vellykket er det viktig med klare rammer og sturktur rundt arbeidet - ellers tror jeg det kan ende opp i noe som ikke er interessant for noen.

2 kommentarer:

  1. Enig i det du skriver om faglig kunnskap. Det er en god ide med noe undervisning i temaene. Det er ikke lett å skulle vite hvor man skal lete etter god, relevant informasjon.

    SvarSlett
  2. Det er flott at elevene får følelsen av at det de lager og publiserer faktisk kan være til nytte for andre. Da vil nok sikkert både arbeidsinnsats og kvalitet på produktet være bedre enn hvis det bare var læreren som skulle se arbeidet

    SvarSlett