Etter at jeg har jobbet med wikibøker og emnet IKT og skoleutvikling har jeg fått litt annet syn på IKT bruken i dagens skole.
Det er fortsatt mange i skolesystemet, både elever og lærere som er veldig ukjente med data og datasystemer. De kjenner lite til hvordan dette kan brukes uten at det faktisk skal være et ork. Jeg skjønner at de som har lite kunnskap syns det er tungvindt å benytte seg av data, og når skolene i tillegg ikke har det rette utstyret blir det fort verre. Det koster mye penger å ha bra utstyr, og da må det brukes. Hvis det er få lærere som benytter seg av data har jeg en forståelse for at skolen faktisk prioriterer andre ting. Men jeg syns fortsatt det er viktig at hver skole skal ha minst en pc pr 4. elev.
Jeg tror at de som tar lærerutdanning nå, har en kjempe fordel i forhold til at vi har jobbet med data i undervisningene hele tiden. Vi kjenner til systemene og vi er relativt raske til skrive. På høyskolen finner vi mye moderne ressurser og vi får et bedre innblikk i hvordan dette kan brukes i undervisningen. Vi drar med oss mye ny og moderne kunnskap inn i skolen, og det hjelper på utviklingen.
Våre barn vokser opp med data hjemme og lærer seg tidlig hvordan den skal brukes. Med denne kunnskapen klarer de seg mye bedre på skolen når de benytter seg av data, vil jeg tro. Vi har sikkert alle sett at et problem som viser seg på skolen er at hvis en elev skal skrive inn noe på maskinen, så tar det veldig lang tid. Er de vant med å bruke data og har jobbet litt med bokstavene på forhånd, vil nok dette gjøre utslag ganske fort.
Det vil hele tiden komme flere lærere inn i skolen med kunnskap, og de uten kunnskap vil forsvinne med tiden. Det samme blir det med elevene, det kommer flere og flere med kunnskap inn i skolen. Dette er en utvikling som kommer til å ta tid, men det vil nok bli bra til slutt.
Det er fortsatt mange i skolesystemet, både elever og lærere som er veldig ukjente med data og datasystemer. De kjenner lite til hvordan dette kan brukes uten at det faktisk skal være et ork. Jeg skjønner at de som har lite kunnskap syns det er tungvindt å benytte seg av data, og når skolene i tillegg ikke har det rette utstyret blir det fort verre. Det koster mye penger å ha bra utstyr, og da må det brukes. Hvis det er få lærere som benytter seg av data har jeg en forståelse for at skolen faktisk prioriterer andre ting. Men jeg syns fortsatt det er viktig at hver skole skal ha minst en pc pr 4. elev.
Jeg tror at de som tar lærerutdanning nå, har en kjempe fordel i forhold til at vi har jobbet med data i undervisningene hele tiden. Vi kjenner til systemene og vi er relativt raske til skrive. På høyskolen finner vi mye moderne ressurser og vi får et bedre innblikk i hvordan dette kan brukes i undervisningen. Vi drar med oss mye ny og moderne kunnskap inn i skolen, og det hjelper på utviklingen.
Våre barn vokser opp med data hjemme og lærer seg tidlig hvordan den skal brukes. Med denne kunnskapen klarer de seg mye bedre på skolen når de benytter seg av data, vil jeg tro. Vi har sikkert alle sett at et problem som viser seg på skolen er at hvis en elev skal skrive inn noe på maskinen, så tar det veldig lang tid. Er de vant med å bruke data og har jobbet litt med bokstavene på forhånd, vil nok dette gjøre utslag ganske fort.
Det vil hele tiden komme flere lærere inn i skolen med kunnskap, og de uten kunnskap vil forsvinne med tiden. Det samme blir det med elevene, det kommer flere og flere med kunnskap inn i skolen. Dette er en utvikling som kommer til å ta tid, men det vil nok bli bra til slutt.
Ja, det er endel forskjeller blant elever når det gjelder kunnskaper og bruk av pc. Noen kan veldig mye, mer enn læreren, mens andre kan såvidt finne og åpne word. Det er uansett viktig at lærere følger med i den digitale utviklingen til dagens skolebarn, derfor er det flott at det finnes etterutdanningskurs som dette på kveldstid! Mener alle lærere burde oppdateres innimellom ;o)
SvarSlettDet er viktig med nye lærere med ny kunnskap, men når vi en gang kommer ut i skolen, så må vi huske på at den digitale utviklingen går utrolig fort. Vi må derfor huske på viktigheten av å være oppdatert. Hjelper ikke gå ut med en topp karakter i IKT for lærere hvis vi fortsett bare holder på med digitale fortellinger og wiki om 20 år, når det helt sikkert har kommet mye nytt og nyttig...
SvarSlett