torsdag 5. mars 2009

Den digitale fortelling - Pablo Picasso

Ved hjelp av det digitale verktøyet, altså en datamaskin med et program for videoredigering. Blir den digitale fortellingen fortalt gjennom en sammensetning med lyd og bilder En historie som ved bruk av en fortellende stemme kommer til liv. Historien kan være alt mellom himmel og jord, noe som gir deg et vidt spekter av temaer. Hensikten bak det å lage en digital fortelling er å gjøre den interessant og levende for de som ser filmen. Dette innebærer da blant annet å kunne bruke stemmen slik at man fanger seeren /lytteren. Med bilder man finner på nett eller tar selv, lyder og musikksekvenser, skapes det en helhet som utgjør en god fortelling.

Siden det å lage en digital fortelling var et av arbeidskravene i ikt for lærere denne våren, satt jeg og min arbeidspartner Ida Hafstad i gang med å komme opp med et brukbart tema som fattet begges interesse. I dette tilfellet var vi enige om å gå inn på kunst og håndverks avdeling, siden vi begge er studenter med dette faget. Hovedhensikten bak dette arbeidskravet var blant annet at videoen skulle kunne brukes i en undervisningssammenheng i grunnskolen. Og at det vi brukte av materiale skulle være opphavsmessig klarert, både når det gjaldt bilder, lyder og musikk.

Vi kom frem til at Pablo Picasso var et passende emne, og begynte å lete etter stoff og bilder av han. Det var en utfordring, nettopp det å finne de opphavsmessig klarerte bildene. Men til dette hadde vi fått tips og linker fra vår faglærer.Musikken var et annet problem, for hvem skulle man kontakte? Ida og jeg fikk vinklet inn bruk av den spanske nasjonalsangen, siden Picasso var av spansk herkomst. Vi kikket litt rundt på YouTube og kom over en finne som satt og spilte på gitaren sin. Vi fikk tak i hans mail adresse og spurte om lov til å bruke hans versjon av nasjonalsangen, noe som vi selvfølgelig fikk, men vi måtte huske på å nevne han i vår bruk av kilder.

Da alt av materiale var samlet var det å begynne å sette det sammen. Til å sette sammen bildene og fortellerstemmen brukte vi et program som kaltes for Photo Story 3. Dette var et ganske nytt program for vår del, men det var ikke så vanskelig å sette seg inn i. Til lydene og musikken som vi hadde funnet frem, la vi Photo Story fila over i movie maker. Her hadde vi begge mye erfaringer, og følte at det stemnings fulle i videoen ble forsterket.

I en skolesammenheng er dette en ganske god ide/oppgave. Enten man underviser ved hjelp av en film som allerede har blitt laget, eller at elevene selv lager filmer i forbindelse med skoleprosjekter. Ved å lære elevene om rett bruk av opphavsrett, får de en forståelse av at det ikke er bare å ta for seg, men at det ligger en god del bak.

2 kommentarer:

  1. Morsomt å høre om deres fremgangsmåte, og hvordan dere løste dette med musikken! Rart hvor man ender opp med å finne kildene sine :) Det er spennende å se at dere har brukt dette i kunst og håndverk, et fag kanskje ikke så mange tenker på i første omgang når det gjelder IKT. Man er jo ofte kreative i faget, men teorien sånn jeg har opplevd det, har lett for å bli entydig. Bra jobba!

    SvarSlett
  2. Flott fortelling!!! Jeg lurer veldig på hvordan du har fått alle bildene av maleriene hans klarert, siden familien til Picasso har rettigeter på verkene hans 70 år etter hans død, og han døde i begynnelsen av 1970-årene? Stolte du på læreren, eller sjekket dere det selv? Det hadde vært fint å få de linkene dere har brukt hvis det er frigitt. Jeg kunne ikke bruke et eneste maleri av Per Krohg, fordi én slektning ikke synes noe om internett!

    SvarSlett