Jeg har veldig sans for å bruke digitale fortelinger læringssammenheng og jeg likte veldig godt å lage digital forteling. Vi laget en digital fortelling om Napoleon, ideen ble til fordi jeg uken før hadde trålet Youtube etter en film som kunne vise flere sider av Napoleon, til bruk i åttende klasse. Jeg fikk flere hundre treff på helten Napoleon, men lite som viste den andre siden av ham. Det ble ikke vanskelig å finne bilder av Napoleon å bruke i fortellingen, utfordringen ble å finne de riktige bildene. Det å lage en digital fortelling er en utmerket måte å fordype seg i et tema. Vi ble nødt til å fordype oss i historien og det lærer man mye av.
Når elever skal lage digitale fortellinger så kan de lære mye av hverandres fortellinger. De kan lage fortellinger om samme tema og så sammenligne hvordan man har tolket oppgaven, eller de kan lage supplerende fortellinger som til sammen gir et større bilde. Skolen kan ha små ”bibliotek” med digitale fortellinger som lærere og elever har laget, slik at de andre på skolen kan bruke de når de trenger det. På den måten er elevene og lærerne med på å produsere læringsmateriell for de andre på skolen. Enda bedre hadde det jo selvfølgelig vært å ha et ”digitale fortellinger – bibliotek” på internett slik at alle kan bruke dem og bli inspirert til å lage egne digitale fortellinger.
Helt enig i at digitale fortellinger er supert å bruke i skolen, og så er de så gøy å lage! Av egen erfaring blir elevene kjempestolte når de får vist fram det de har gjort og lært på denne måten:o)
SvarSlett