torsdag 5. mars 2009

Alf Prøysen-et eventyr

Vil først bare si at det å lage en digital bildefortelling er utrolig gøy, og hvis man vil kan man lett la seg rive med av alle muligheter man har til å legge til tekst, bilde og lyd. Det er da viktig å ikke overdrive. Min erfaring er: jo enklere, jo bedre!



(Teskjekjerringa tegnet av Jenny Martine 5.klasse)




Vi fant tidlig ut at de fleste bildene som vi fant om Alf Prøysen har opphavsrettigheter, og vi måtte da ta fantasien til bruk å finne en annen vinkling på vår historie. Vi tok også kontakt med Elin Prøysen, datteren til Alf. Vi valgte å lage et eventyr og bruke bilder/lyd som blir knyttet til teksten på en eller annen måte. Det betyr at vi brukte full "kunstnerisk" frihet, men synes allikevel at vi kom fram til et godt resultat. Vi brukte en god del tid på å finne godkjente bilder og de fant vi på http://www.flickr.com/ og på http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page. Vi brukte så Photo-shop til å modifisere bildene vi brukte, og bare det lager en ekstra liten "piff" på bildene. Dessuten fikk vi to jenter fra 5.klasse til å tegne fra noe Alf har skrevet. Det skannet vi inn og vi synes selv at det er gøy å inkludere noe barn har laget, selv om det er vår bildefortelling.

Vi hadde veldig lyst til å bruke musikk i filmen vår, men musikken til Alf Prøysen har flere opphavsrettigheter på, så vi kontaktet TONO: http://www.tono.no/, for å få et mer eksplisitt svar, og fant ut at det koster over 12 NOK pr musikksekund, så det ble uaktuelt for oss.

Verktøyet vi valgte å bruke ble: Windows moviemaker. Både jeg og Ida Madeleine Heen Hansen hadde erfaring med det fra før. Det som begrenser moviemaker er at den henger seg lett opp, og det er da viktig å lagre ofte, men moviemaker har fine effekter og det er lett å legge til lydklipp. Lydklippene tok vi opp med headsett som vi fikk lånt på skolen, og de andre lydeffektene fant vi på: http://ljudo.com/ og http://www.freesound.org/.

Det er mange fremgangsmåter på hvordan man kan lage en digital bildefortelling, men jeg synes det var litt morsomt at vi vinklet det som et eventyr, et biografisk eventyr. Det er lett å se de mange mulighetene som ligger i å bruke digitale bildefortellinger i skolen. Både lærere og elever kan lage dem, og de kan brukes i ALLE fag. Kanskje spesielt godt egnet for tverrfaglige prosjekter som går over lengre tid, for alt tar tid; lage en fortelling, finne bilder, ta opp lyd, redigere, finne lydfiler som kan passe osv..

Det er jo kjempe motiverende for både elever og ikke minst studenter å lage noe som andre kan få brukt for senere.... Det er derfor kjempe gøy å se resultatet ligge ute på youtube:





3 kommentarer:

  1. Synes måten dere har løst oppgaven på er utrolig bra, tror nesten jeg liker Movie Maker bedre enn Photo Story. Overgangene passet bra til deres oppgave, man får på en måte bedre tid til å se bildene når de "står stille" og det passer veldig bra med tanke på at barn skal se dette.

    SvarSlett
  2. Fin måte å løse probleme med rettigheter ved å la barna lage bildene selv! Samtidig som man husker bedre det man har gjort for hånd. Masse læring i å løse en oppgave på en denne måten.

    SvarSlett
  3. Utrolig søt tegning av teskjekjerringa! Likte veldig godt måten dere gjorde dette på, og kan ikke bli mer enig i at det ikke er noe vits i å gjøre ting vanskeligere, det enkle er ofte det beste :)

    SvarSlett