Arbeidskrav 1 er levert og dette var moro!
Vi var på forelesning om Digitale fortellinger, og så en digital fortelling om en gutt og busser. Oppgaven var å lage en sånn type fortelling, og jeg hadde ingen erfaring med dette fra før, så dette var lærerikt. En digital fortelling er en type fortelling der du bruker bilder, lyd, avisutklipp og lignende for å presentere en historie. De varer som oftest ikke så lenge 3 -5 minutter og kan være faktafortellinger (som vår) eller en personlig historie. Egentlig er det vel ingen bestemt fasit på hva en digital fortelling er, man står ganske fritt.
I utgangspunktet var tanken at gruppa mi skulle lage en digital fortelling om noe vi kan så godt. Med tanke på at vi skal ha samfunnsfag neste år, tenkte vi kunne vært morsomt å starte med kompetansemålene for samfunnsfag. Men den gang ei, vi satset heller på naturfag! Det er et spennende fag det også. Vi tok en kikk i Kunnskapsløftet, der vi fant kompetansemål under Menneskekroppen som så spennende ut, og ble enige om å velge "De viktigste organene i menneskekroppen og deres funksjoner".
Det jeg liker med denne måten å formidle et tema eller en historie på, er at det blir presentert på en veldig levende måte. Det er mer spennende å følge med, og jeg går utifra meg selv når jeg sier at det er lettere å huske det som blir sagt eller vist!
Vi brukte bilder fra denne nettsiden og redigerte litt på disse så de passet til det vi la vekt på. Filmen er laget for elever på småtrinnet, og den er ren fakta, så det gjelder å følge med! :)
Det å lage digitale fortellinger er ganske lærerikt for elevene. Ved bruk av photstory som er et ganske enkelt verktøy til å få et "profft" resultat. Elevene får da trenig i å finne bilder, tema, lese inn kommentare selv (da høre sin egen stemme som kan være ganske skermmende), redigere litt. Og til slutt ikken minst vurdere sitt eget arbeid.
SvarSlett