fredag 27. mars 2009

Digitale fortellinger


Digitale fortellinger er en historie, eller lignende, som fortelles ved hjelp av en datamaskin. Det finnes ulike programmer man kan bruke, blant annet Windows Movie Maker og Photo Story, begge disse brukte vi i vårt prosjekt. Fortellingene er som regel ganske korte, men dette kan selvfølgelig variere. I vår oppgave skulle den være på rundt 3-5 minutter. Man skal bruke sin egen stemme til å fortelle historien, eller få andre til å fortelle det du vil formidle. Innholdet i fortellingen kan bestå av fotografier du har tatt selv, bilder du finner på nett, tegninger, avisutklipp, videosekvenser og selvfølgelig musikk og lydeffekter.

I denne oppgaven jobbet jeg med Anne-Christine. Vi kunne fritt velge tema, noe som gjorde at oppgaven ble mer engasjerende, og dermed veldig morsom å jobbe med. Vi valgte å fortelle om livet til Picasso fordi vi begge er interessert i denne kunstneren og hans verker.
Vi brukte mye tid på å finne fakta og bilder vi kunne bruke, de fleste bildene fant vi på Flick. Når dette var klart begynte vi å lete etter musikk som kunne brukes. Siden Picasso var fra Spania hadde vi veldig lyst til å bruke den spanske nasjonalsangen. Ved hjelp av YouTube og en genial finne som var utrolig flink på gitar, hadde vi mesteparten av musikken klar. Vi sendte selvfølgelig en mail til denne geniale finnen, og fikk svar på at vi fint kunne bruke musikken hans, bare vi nevnte navnet hans i videoen. Null problem :)

Bildene og fortellerstemmen la vi inn ved hjelp av Photo Story 3, noe ingen av oss hadde vært borti før, men som viste seg å være utrolig enkelt. Musikken derimot, følte vi var lettere å jobbe med i Movie Maker, mye fordi vi tidligere har jobbet en del i dette programmet. Dessuten følte vi at lyden ble bedre når vi brukte Movie Maker.

Alt i alt var dette en oppgave som var veldig grei å jobbe med. Mye takket være at vi tidlig i prosessen fant akkurat det stoffet vi trengte om Picasso. Etter å ha jobbet med Photo Story 3 kan jeg absolutt anbefale dette i undervisningen. Det er ikke veldig krevende, slik at det er lett for elever å jobbe med, og jeg tror absolutt at det er en spennende og morsom måte å lære på. Læreren får også tatt i bruk en litt annerledes læringsmetode, noe som er motiverende for både elever og lærere.

Pablo Picasso Photostory

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar