tirsdag 29. januar 2013

Pedagogisk bruk av IKT

Tema: Digital dømmekraft i skolen

http://utdanningsnytt.no/4/Meny-B/Grunnskole/Utviklingsarbeid/Barum-vil-ha-forsok-med-nivagruppering/Digital-dommekraft-Mange-elever-far-ikke-undervisningen-de-trenger/

Digital dømmekraft er et viktig tema i skolen, og de siste årene har det vært mange diskusjoner om IKT - kompetanse generelt. Barn og unges hverdag påvirkes av den digitale verdenen med feks. Facebook, Snapchat, YouTube og Instagram. Det kommer fram av artikkelen at den norske skolen har en lang vei å gå når det gjelder prioritering av digital dømmekraft i skolen, men hva skal til for at dette i større grad settes på dagsordenen?

Som ferske lærere opplever vi at mange av de ansatte i skolen mangler kunnskap og interesse for dette området. Noen lærere ser kanskje på manglende erfaring, kunnskap og ferdigheter innenfor IKT som et hinder for å ta tak i dette. Er det slik at lærere generelt har behov for opplæring innenfor emnet, og hvordan skal dette i så fall organiseres? Kanskje faller ansvaret på noen få ildsjeler, og undervisningen blir derfor ikke tilstrekkelig for alle elever. I noen sammenhenger utarter det seg kanskje slik at digital dømmekraft blir tatt opp som et enkelttema en eller to timer i året, og det oppleves derfor som lite inkludert i den resterende skolehverdagen.

Safer Internet Day oppleves som en flott markering, men en ide vil kanskje være å fremme oppmerksomheten rundt digital dømmekraft generelt. Ved å heve lærerenes kompetanse, og fremme temaet i skolen, ville kanskje den digitale bevisstheten blant elevene økt betydelig. Kanskje avhenger dette av at man setter av faste økter og tidspunkt i hverdagen for å gjennomgå temaet, og at det ikke flettes inn i andre fag(i ny og ne). I så fall er det snakk om endringer på et høyere nivå, altså læreplansmessig.

Maria, Alette, Anne, Marita og Antonia

11 kommentarer:

  1. Dette synes jeg var en bra refleksjon! Kanskje alle lærere som allerede er ute i jobb burde hatt et obligatorisk kurs i IKT?

    Julie.

    SvarSlett
  2. Hei!

    Jeg synes dere har reflektert veldig godt om dette temaet. Det er en problemstilling som er vanskelig å gjøre noe med fordi det er så mange lærere der ute som ikke har den kunnskapen som trengs for å bruke IKT på en god måte i undervisningssammenheng.

    Marie.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Refleksjonen over temaet er bra.. Jeg er enig i at IKT kompetansen og interessen blant praktiserende lærere er veldig varierende. Digital kompetanse skal inn i alle fag. Kan dette bli bra når ikke lærerne selv har kompetanse på dette feltet? Det bør settes krav til lærerne og ledelsen ved skolene for å heve nivået innenfor dette temaet.
    Jeg tror det er viktig at skolene har gode IKT planer som følges opp. Alle elevene har rett til samme opplæring innen for IKT. Det er derfor viktig at lærerne motiveres og skoleres innfor temaet, men blir de det tro? Lar de seg motiveres? Er alle interesserte i å lære mer om temaet??
    Veslemøy

    SvarSlett
  6. Det er vi voksne i skolen som må sette standaren vi ønsker i klasserommet. Vi må da legge til rette for elevene med bruk av "riktige" pedagogiske programvarer.
    Mange mener mye av tiden til elevene går med til å surfe rundt på internett. Hvis læreren er trygg på å bruke Ikt, og setter klare grenser trot jeg mye er gjort.
    Og ja, det finnes mange lærere i skolen i dag som ikke behersker Ikt, disse må motiveres/kurses til å ta i bruk Ikt som et hjelpemiddel i skolehverdagen.

    SvarSlett
  7. Jeg synes også dette er en god refleksjon og at dere stiller spørsmål ved mange interessante temaer. Kursing av lærere tror jeg kunne vært et godt tiltak i forhold til at ansatte i skolen mangler noe interesse og kompetanse.

    Elise

    SvarSlett
  8. Dere har en god refleksjon rundt dette tema. Dette er noe jeg er veldig spent på i fremtiden, kursing er nok et lurt skritt på veien frem mot målet.

    Marita

    SvarSlett
  9. Det er flere lærere som mangler både interesser og kunnskaper rundt bruken av IKT i skolen. Samtidig er det er spennende spørsmål dere reiser; Hvordan skal dette organiseres ? Jeg mener at skolenorge som helhet bør få en kompetanseløft på temaet IKT, og dette kan gjøre på flere måter..

    1 - Sende alle eller majoriteten av lærerne på kurs, dette vil heve kompetansen over hele lista.

    2 - Heve kompetansen hos enkelte lærere ved hver skole. Hver skole kunne sendt sin IKT-kontakt på kurs. Denne IKT-kontakten kunne videre kurset sitt kollegiale på sin representative skoler.

    Mulighetene er i alle fall mange, men etter mitt syn bør denne kompetansehevingen komme i gang om ikke lenge..

    Alexander

    SvarSlett
  10. Gode tanker og refleksjoner rundt dette temaet som er svært sentralt i dagens skole. Kompetansen innenfor IKT må heves generelt blant lærerne.

    Fredrik Hansen

    SvarSlett
  11. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett