tirsdag 29. januar 2013

Kommentar til artikkel i VG


Her er vår kommentar denne uka. Vi har kommentert en artikkel i VG.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10059849

Vi synes dette er et relevant og spennende tema i forhold til dagens IKT-situasjon i skolen. Som nåværende og fremtidige lærere ser vi absolutt mange av problemstillingene som fremstilles her, i skolen. Utsagnet om at elevene må lære å lære stiller vi oss bak. Elevene er ofte vant til å bruke digitale verktøy som underholdning hjemme, det kan derfor tenkes at de ofte tar med seg denne holdningen inn i klasserommet også. Dette er noe vi helt klart ønsker å fokusere på femover i egen undervisningssituasjon. I praksis har vi erfart at det kan være vanskelig å ha oversikt over alt som skjer på alle PCer i klasserommet og at dette kan være avgjørende for hvor ofte læreren legger opp til at alle elvene skal sitte med egen PC i undervisningen.

Vi føler det bør legges mer tilrette for økt kompetanse i IKT blant de enkelte skoler og lærere, slik at vi som lærere kan få god kunnskap om hvordan vi kan utnytte ressursen IKT best mulig. Vi ser at IKT virkelig er en ressurs i skolen, samtidig som det følger med mange utfordringer. Det er viktig at skolene har et godt system for IKT og at skolen har felles regler og holdninger til hvordan bruken av digitale verktøy i undervisningssituasjoner skal og bør foregå. På denne måten blir det lettere for elevene å vite hvordan de skal forholde seg.



Antonia, Alette, Marita, Maria og Anne

7 kommentarer:

  1. Hei jenter!

    Flott innspill, og jeg er enig i tankegangen deres! For meg kan det til tider virke som om elevene ikke ser/eller vil se, nytteverdien av digitale hjelpemidler. De tar i bruk populære "apper" på mobil og nettbrett, men har kanskje manglende kunnskap når det kommer til læringsfremmende midler som kan tas i bruk. Her må det jo også stå sentralt å lære elevene kildekritikk, og ikke minst det å være forsiktig med å publisere ting på nett.

    Er også helt enig med dere når det kommer til det faktum at det kan være vanskelig å ha oversikt over elevenes PC - er. Men som dere sier, ligger mye av ansvaret på skolens styre og ledere, og det er nok en fordel at skolen fokuserer på felles regler og retningslinjer når det kommer til bruk av PC og digitale hjelpemidler.

    Antonia

    SvarSlett
  2. Hei!

    Jeg er veldig enig i at det bør legges mer tilrette for økt kompetanse i IKT blant lærere. Det er nok mange som ikke føler seg trygge på hvordan de skal bruke slike virkemidler i undervisningen, og derfor ikke gjør det. IKT er et veldig godt virkemiddel, som for mange elever også gjør skolehverdagen morsommere og mer interessant.

    SvarSlett
  3. Jeg er OGSÅ enig!

    Synes det er interessant å se at så mange elever har fullstendig kontroll på det underholdningsmessige innenfor IKT (i form av sosiale medier, spill osv) men når det kommer til eventuelle ressurser i IKT innenfor undervisning og læring, er det lite som sitter inne.

    SvarSlett
  4. Jeg er enig i at det er viktig "å åpne øynene" til elevene slik at de ser nytten av digitale hjelpemidler i læringen. De har mange muligheter til å tilegne seg og formidle lærdom ved riktig bruk av digitale pedagogiske resurssene.

    Veslemøy

    SvarSlett
  5. Hei

    Helt enig med dere at det må legges til rette for økt kompetansen av IKT bland lærerne i skolen. Innføring av IKT i skolen, er en prosess som krever planlegging og tilrettelegging. Ved at lærerne blir komfortable med å bruke denne teknologien, ser de kanskje at det er et av flere middel som kan brukes i arbeidet for å skape en skole som legger til rette for et best mulig læringsmiljø for den enkelte elev.

    Diana

    SvarSlett
  6. Hei.
    Jeg er også veldig enig i at det bør legges mer tilrette for økt kompetanse i IKT både hos de enkelte skoler og lærere. Det optimale vil vel være lærere som er trygge og komfortable slik at vi får utnyttet denne ressursen på best mulig måte.

    Elise

    SvarSlett
  7. Hei
    Jeg er enig i at det kan vøre vanskelig å ha kontroll med alle elevene på PC. Derfof er det viktig at elevene må levere inn et ferdig produkt i f.eks.fronter. Settes det gode krav til innleveringen jobber elevene vanligvis veldig godt.

    Bjørn

    SvarSlett