Ukeoppdraget denne uka gikk ut på at vi skulle teste ut ulike kommunikasjonsprogrammer. Vi har testet følgende: Skype (både via PC og smarttelefon), Facebookchat, Facebookchat med webcam og MSN.
For å starte med Skype er dette et meget enkelt verktøy å anvende. Dette gjelder både dersom man benytter det via PC eller smarttelefon. En annen fordel er at programmet kan lastes ned gratis, og gratis som applikasjon til smarttelefon. Det er en fin måte å få kontakt med andre på.
Når det gjelder Facebook, har man to alternativer for direkte kommunikasjon der: Vanlig chat og samtale via webcam og mic. Den siste blir litt i samme gata som Skype, selv om Skype er mer spesialisert med tanke på denne formen for kommunikasjon enn hva Facebook er. Chatten på Facebook kan også være gruppechat med flere enn to medlemmer. Dersom man skal sette bruk av Facebook inn i en pedagogisk sammenheng med skole, kan man f.eks. opprette elevgrupper der man veileder og kommuniserer med elever og/eller foredlere. Det er ypperlig måte å f.eks. informere om ting, samtidig om elever kan ta kontakt med læreren direkte for å få ulike former for veiledning.
MSN er nok kanskje for mange et noe utdatert verktøy for kommunikasjon i dag, men det er uten tvil et verktøy som er spesiallaget for chat, og det har mange spesialfunksjoner. Man kan sende hverandre filer (det er også åpnet en mulighet for dette i dag via chaten på Facebook), man kan koble til mic, og snakke direkte til hverandre via høyttalerne osv. Sånn sett er MSN et verktøy som kan benyttes i skolesammenheng både mellom lærer og elev, men kanskje enda mer relevant mellom elever. Her kan de kan f.eks. ha ulike diskusjonsgrupper om skoleoppgave, de kan veillede hverandre i skriftlige oppgaver og gi hverandre respons osv. Et godt verktøy for å drive prosessorientert skriving.
Ved bruk av slike kommunikasjonsprogrammer følger det med et ansvar som skolen må ta. Dette går ut på å lære elevene om nettvett; som å ikke oppgi bosted og annen personalia til fremmede. Ikke dele bilder av andre og de bør kjenne til konsekvensene dette kan føre med seg. I tillegg er digital mobbing et viktig tema som bør fokuseres på i skolen, da dette er et voksende problem i dagens samfunn.
Men vi må også huske på å sette dette i en realistisk sammenheng. Elever har sine ting de driver med etter skoletid, og lærere har vel også fritid og et privatliv. Dermed vil det nok være mest aktuelt for kommunikasjon mellom elever, i form av gruppesamarbeid osv på oppgaver. Dessuten er det viktig å ha et klart skille mellom lærerrollen og elevrollen slik at den ikke blir flytende. Oppsummeringsvis er alle disse programmene enkle programmer å bruke, som de aller fleste elever i dagens digitale samfunn vil beherske, og ut fra våre erfaringer behersker, uten større problemer.
Laget av Alexander Karlsen, Tor-Kristian Pettersen og Fredrik Hansen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar