"Hei Marielle!
Vi kjenner oss igjen i motivasjonen til å lære mer om IKT. Vi tror det er utrolig viktig at lærere har kompetanse og ikke minst erfaring med bruk av digitale verktøy. Som studenter på Høgskolen i Østfold møter vi både lærere som motiverer, viser oss og er genuint interesserte i hvordan vi skal bruke IKT på en god måte i skolen. Desverre har også vi hatt våre møter med lærere som ikke bruker IKT som en hjelpende hånd, men mer fordi de “må”. Slikt blir det ikke god undervisning av!
Det er også viktig å nevne at vi ikke må bruke det bare fordi vi kan, men at det må være hensiktsmessig i forhold til hva slags undervisning vi har og. På denne måten tror vi at elevene også vil se at IKT er et verktøy de også kan bruke på egenhånd. Dette vil bidra til å øke den digitale kompetansen til elevene i forhold til kildekritikk, nettvett osv.
Under “ulemper” nevner du at det kan være tidkrevende og at man må sette seg inn i ulike funksjoner. Vi tror dette vil være tilfellet i starten, men når man har brutt barrieren tror vi dette både kan undervisningen lettere å planlegge. Men igjen, alt med måte. Vi tror også at gode kunnskaper om IKT kan hjelpe til når problemer oppstår. Som studenter i IKT er vi heldige som får de kunnskapene vi får nå, i forhold til de lærerne som allerede er ute og som ikke tar IKT.
Vi er også enige i at faglige svakere elever vil kunne oppleve arbeid med IKT som mestring. Noen sitter kanskje også inne med kunnskap om hvordan programmer fungerer og problemer kan løses. Derfor kan kanskje de faglige svake få sin mulighet til å hjelpe de faglige sterkere elevene? Det er viktig at disse elevene også får skinne i klasserommet!
Mvh,
Carine, Johanne, Siri og Elise"
Carine, Johanne, Siri og Elise"
Hei!
SvarSlettSom dere tenker jeg at det er ekstremt viktig at lærer har kompetanse i IKT, og at man, ikke minst, er interessert i å lære. Det er ikke til å stikke under en stol at man møter begge typer i den norske skole: Både de som er åpne for nye metoder knyttet til IKT, og de som helst følger den samme, "gamle" visa. Da er det jo kanskje desto viktigere at det tilbys opplæring, da den sistnevnte innstillingen kanskje kan skyldes uvitenhet og lav kompetanse i IKT?
Jeg er også helt enig i det dere sier om at læreren må bruke IKT hensiktsmessig, og ikke bare fordi man kan. Det vil jo feks. ikke være hensiktsmessig for elevenes læring om man kun tar i bruk Power Point.
Antonia
Hei!
SvarSlettDere skriver at man ikke bare må bruke IKT fordi man kan, og det er jeg veldig enig i. Jeg tror det er flere lærere som kun bruker det fordi de føler at de må, og det blir det absolutt ikke bra undervisningsopplegg av.
Marie.
Godt å se at det er flere som er enige! Lurer på om IKT er et sårt tema for mange lærere. Skjønner jo godt at man ikke vil utsette seg for å se usikker ut foran klassen sin.
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettHei!
SvarSlettDet er vi lærere som skal lære, veilede og motivere elevene til å bruke IKT i skolehverdagen. Derfor er det viktig at vi har god kunnskap innenfor IKT. Dessverre er det som dere sier mange som ikke har det. Så lenge dette er en av de grunnleggende ferdighetene er vi forpliktet til å lære elevene bruk av IKT.Vi kan vel ikke velge om vi vil bruke IKT eller ikke? Ung eller gammel må vi vel bruke IKT??
Jeg tror mange av elevene med lærevansker har stor nytte av å bruke IKT. Bruk av IKT vil ofte lette hverdagen deres. De vil også som dere sier kunne være "lærere" for andre elever.De vil sitte igjen med en god mestringsfølelse.
Hei.
SvarSlettHelt enig i at de elevene med lærevansker kanskje kan oppleve mestring i større grad ved bruk av IKT. Samtidig syns jeg det var et viktig poeng at dere nevener at mange lærere bruker IKT kun fordi de "må", men ikke ser ressursen i det.
Hei!
SvarSlettJeg er helt enig med dere, at uten en viss IKT-kompetanse og erfaring hos lærere, blir både opplæringen og bruken uten sin hensikt. Jeg ser at det er veldig viktig at lærere, såvel unge som eldre,får de opplæringen/kursene som de trenger for å drive en undervisning som er nyttig for elevene.
At det ikke blir god undervisning av at læreren bruker IKT- verktøy fordi han/hun "må", er jeg helt enig i. Det er viktig at man bruker det som hjelpemiddel, og at det blir brukt hensiktsmessig, som dere skriver. Samtidig ser jeg også at å la elevene få bidra med den kompetansen de har og hjelpe hverandre er viktig, riktig og positivt!
SvarSlettElisabeth