mandag 28. januar 2013

Kommentar på blogg om IKT

URL: http://elevboka.blogspot.no/2012/09/grunnleggende-digitale-ferdigheter-for.html?showComment=1359393189276#c4924645181155478161

Som lærere i grunnskolen vil vi si at begrepet "grunnleggende digitale ferdigheter i IKT" er et svært bredt begrep som favner om veldig mye på en gang. Det blir på samme måte som med lesing - de fleste lærere i dagens norske skole er nok uten tvil enige i påstanden om at det ikke lenger er kun norsklæreren som driver leseopplæring. Leseopplæring er en viktig del av alle fag. På samme måte blir det med IKT.
IKT skal inkluderes i alle fag. Når vi sier inkluderes vil vi ikke med dette si at man skal presse inn mest mulig IKT i hvert eneste fag; det er ikke det som er poenget. Poenget er å inkludere IKT på de områdene der det er naturlig og fornuftig å benytte seg av dette verktøyet. For det er jo utvilsomt hva det er; et verktøy.
I dagens samfunn er veldig mye, for ikke å si det meste, styrt via eller ved hjelp av IKT. Derfor er det utrolig viktig for oss som lærere, sammen å bidra til at elevene har en grunnleggende kompetanse innenfor dette feltet når de går ut av grunnskolen. 
I dagens skole er det som de fleste av oss vet, veldig forskjellig fra skole til skole hva og hvor mye man har av ulikt IKT – utstyr. Dermed blir det ofte litt ulikt fra skole til skole hva elevene får av IKT-undervisning. Ledelsen fra skole til skole har nok også en del å si for hvor mye IKT blir vektlagt. 
Fagplanenes mål kan ofte være vide og lite konkrete, derfor er det også ofte opp til enkeltlæreren å tolke disse målene, og utøve sin praksis ut i fra sin tolkning. Kanskje kunne det vært en ide å forenkle måla til helt klare, konkrete mål, slik at skoler som har begrenset med IKT - muligheter (noe som gjelder veldig mange skoler i dagens skole-Norge), også har muligheten til å nå disse måla? 

Alexander, Tor-Kristian og Fredrik

4 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg er veldig enig med dere når det kommer til begrepet "grunnleggende digitale ferdigheter i IKT", og at dette oppfattes som et bredt begrep som favner mye. Kanskje burde det skjedd en innsnevring slik at man lettere vet hva man skal fokusere på, og hvilke mål man har å nå. Deres syn på IKT i alle fag er også viktig. Mange lærere forsøker kanskje å bruke så mye IKT som mulig i noen timer fordi de da kan krysse det av "lista". Det er da tydelig at dette vil få liten hensikt for elevenes del.

    Forenklede og mer klare mål ville kanskje, som dere sier, vært nyttig fordi man ville hatt noe felles å gå etter. IKT feltet er bredt, og kan, i prinsippet, omfatte veldig mye! Som lærer må man da klare å luke ut, og drøfte hva som er hensiktsmessig for god læring.

    Antonia

    SvarSlett
  2. Hei!

    Enig med dere at det er forskjellig fra skole til skole hvor mye de forskjellige skolene vektlegger av utstyr, og om de har en IKT ansvarlig. Mange lærere som ønsker å benytte IKT aktivt, kan møte utfordringer med teknologi som ikke fungerer. ITU Monitor har gjort en undersøkelse som finner en sammenheng mellom både IKT-bruk og resultater i prøve i digital kompetanse og det at skolen har en IKT-ansvarlig i full stilling. Jeg tror ikke alle skoler har rettet oppmerksomhet rundt planlegging og drift av IKT. Men i følge undersøkelsen ser det ut til at det er vesentlig for om teknologien som skal tas i bruk , og om elevene skal kunne lære å bruke digitale verktøy.

    Diana

    SvarSlett
  3. Hei!

    Selv om det er store lokale forskjeller i både kompetanse og utstyr på ulike skoler, er det jo slik at elevene har nasjonale prøver, kartleggingsprøver osv. i tillegg til datatester, mobbeundersøkelser o.l. på pc. Dette krever både teknisk innsikt og en viss datakompetanse hos elevene. Derfor er jeg helt enig i at vi som lærere må bidra til at elevene får en grunnleggende kompetanse innenfor dette feltet allerede i grunnskolen. Hvordan skal man klare å gjennomføre god innsats på nasjonale prøver dersom man sliter med det tekniske?

    Elise

    SvarSlett
  4. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett