tirsdag 22. januar 2013

Utprøving av nettbaserte samskrivings- og kommunikasjonsverktøy


Hjemmeleksa denne gangen var å prøve ut, evaluere og vurdere ulike nettbaserte kommunikasjonsverktøy. Vi har prøvd Fronter, Google+ Hangout og Facebook. Fronter falt vi ikke helt for, så det finner vi ikke verdt å skrive noe særlig om. Vi syns det er tungrodd og ikke helt egnet for noe annet enn dokument- og informasjonsdeling (legge ut forelesninger, timeplaner, informasjon generelt). Plusset med Fronter er selvsagt at på mange skoler er Fronter en del av skolehverdagen, så alle lærere og elever har tilgang til Fronter. Dermed trenger man ikke å tenke på dette med å opprette kontoer, profilhåndtering, osv.

På Google+ Hangouts er videosamtaler for opp til ti personer gratis. For å kunne bruke Hangout trenger man en Google+konto, noe som er gratis å skaffe seg. Hangouts fungerer på datamaskin, nettbrett og smarttelefon. Hangouts kan minne om Facebook, i det at man kan skrive statuser, chatte med andre og gjøre profilen sin veldig personlig. Likevel kan verktøyet brukes av skoler, bedrifter og andre som av en eller annen grunn trenger/vil chatte skriftlig eller ha videokonferanse, dele dokumenter med hverandre, samskrive i dokumenter, osv. Hangouts har mange effekter og er et underholdende samtaleverktøy. Det er lett å dele skjermen sin med andre, dele filmer på Youtube så alle ser på samme film der samtidig, mute deltakere som du ikke vil høre, osv. En ting vi syns er veldig praktisk er at de som deltar i en hangout kan redigere dokumenter sammen i Google Documents. Vi opplevde at kvaliteten på lyd og bilde er veldig avhengig av båndbredden både til og fra hos alle som deltar, noe som kan gjøre at enkelte ganger blir video og lyd hakkete dersom en eller flere som deltar i samtalen har dårlig båndbredde. Dette kan være irriterende dersom man har et møte eller en undervisningssituasjon der det er kjekt at alle får med seg det som blir sagt til enhver tid. Hangouts kan dessuten gjøres offentlige, det vil si at man kringkaster hangoutene sine til hele verden, noe som kan være interessant dersom man filmer en forelesning eller andre hendelser man vil at skal være tilgjengelig for hele verden.

Det er i det hele tatt veldig mange muligheter i Hangouts, men noen er kanskje mer egnet for studenter ved høgskoler og universiteter å bruke enn for elever i grunnskolen. Det skal jo ha en mening å bruke disse programmene.  Det at Hangouts har morsomme effekter kan dog gjøre at barns entusiasme og nysgjerrighet vekkes, og at de har det gøy mens de lærer. Det er i så fall et pluss. Vi syns i hvert fall at Hangouts er enkelt å bruke og vi ser at det kan ha en nytteverdi i skolen, men kanskje ikke i den tradisjonelle skolehverdagen. Kanskje det kan brukes i et prosjekt der man samtaler med elever og lærere i andre deler av Norge eller i andre land? Én ting er i hvert fall sikkert: De elevene som er på ferie utenfor skolens ferier, har ingen grunn til å gå glipp av undervisningen som foregår mens de er bortreist; har eleven eller foreldrene tilgjengelig enten data, nettbrett eller smarttelefon, med mikrofon og kamera på, og nettilgang der de er på ferie, kan de delta i undervisningen via Hangouts. Siden dette allerede har blitt en lang tekst, begrenser vi oss nå når det gjelder å skrive enda mer om funksjoner og pluss og minuser ved Hangouts, og går videre til Facebook.

Det som er praktisk med Facebook er at veldig mange allerede har en facebookkonto, og at det er gratis. På Facebook kan man chatte på «gamlemåten» (tekst) og man kan ha samtaler med video og lyd. Gruppechat er mulig også her. Vi opplever at Hangouts er bedre for videosamtaler enn Facebook, men dette kan være en smakssak. Det finnes ingen skjermdelingsmuligheter eller samskrivingsmuligheter i Facebook, men man kan sende dokumenter og bilder til hverandre. Dette gjør at vi syns Facebook har et annet bruksområde enn Hangouts, og ikke er direkte sammenlignbare. Hangouts framstår for oss mer egnet til kommunikasjon der to eller flere skal se på noe/samarbeide om noe/utvikle noe felles. Facebook kan kanskje være fint til veiledningssituasjoner eller meningsutvekslinger.

Dersom Facebook, og for så vidt også Hangouts, skal brukes i skolesammenheng bør man nok tenke nøye gjennom dette med profiler. Skal lærere og elever ha en Facebook-profil kun til skolebruk? Det er ikke sikkert det er nødvendig. Man kan, både på Facebook og Hangouts, stille inn personvernsettingene sånn at de sperrer mye av informasjonen på profilen for bestemte brukere. Ved å være bevisst på personverninnstillinger og hva man deler med andre på nettet, kan dette med å bruke slike programmer i grunnskolen fungere helt fint. Man kan opprette sider eller grupper der man kommuniserer med elever og foreldre, der elevene kan diskutere ulike temaer eller spørre om hjelp/veiledning, dele videoer eller andre ting som kan være interessante for gruppa/klassen, grupper kan samarbeide ved hjelp av disse programmene, osv. Det er mange muligheter både i Facebook og Hangouts, men vi opplever at Hangouts er et mer allsidig program der eksempelvis samskriving, skjermdeling og fildeling er langt enklere enn i Facebook. Slike programmer kan, dersom de får fotfeste, gjøre at skolehverdagen blir en helt annen enn den vi er vant til – både på godt og vondt (et lite visdomsord til slutt der, ja).

Maria Jahren, Antonia Walraven og Hildur Bakkene


1 kommentar:

  1. Synes dere har fått vist frem de to programmene veldig godt hos både Facebook og Google Hangouts. Facebook har ikke jeg tenkt på, slik dere har gjort, men er helt klart et godt kommunikasjonsprogram i skolesammenheng. Jeg er enig med dere i tanken på opprettelser av ulike profiler. Dette er noe som er vesentlig å tenke på med tanke på rollen som lærer. Hvor mye skal elevene ha kjennskap til? Som lærer er man en rollemodell, men man er også endel av et lokalsamfunn slik at man ikke kan stenge seg helt ute fra de sosiale mediene på nett selv om man kanskje er lærer i egen kommune. Det er viktig å heller ta forhåndsregler for hvem man velger som venner osv. Muligheten for å opprette en egen konto for den gitte elevmengden ser jeg som positiv. Da treffer man elevene på deres arena og kan få gitt nyttige beskjeder som de ofte vil se raskt.

    Videre er jeg enig i deres oppservasjoner av dele mulighetene hos begge programmene. Facebook eigner seg for fildeling og bildedeling, mens Hangouts var et artig program for videooverføring med artige effekter :)

    SvarSlett