Utfordringer med ikt i skolehverdagen
Vi som basisgruppe har sett på hva
som skal til for å integrere IKT i undervisningen. Vi vil ta opp noen punkter
som vi føler er aktuelle for at man skal ha en positiv opplevelse og at ikt
ikke skal føles som en tidstyv. Vi føler blant annet at det å ha nok pcer
tilgjengelig er viktig, og at pcene før timen skal være oppdatert slik at en ikke
må bruke tid på dette. Det er også viktig at pcene er ladet eller at det er nok
strømuttak i klasserommet til å lade pcer hvis det trengs.
Det er viktig at lærer og elever har
nok kunnskap til å føle seg trygge i bruken av teknologiske hjelpemiddler, slik
at en ikke bruker mye tid på å finne frem på ulike enheter. Hvis en har mye
kunnskap om og er nysgjerrig på hvordan ting fungerer vil en også få et større
utbytte av enhetene en bruker.
Elevene må få noen begrensninger ved
bruk av pcer i undrvisningstimen. Det er veldig lett å være på sider som ikke
er relevant i forhold til oppgaven. Det læreren på forhånd kan gjøre er å snakke
med elvene om nettvett, man kan sette opp liste med linker elevene får lov til
å bruke i de ulike fagene/ timene. Man må også ha en liste med regler elevene
skal overholde ved bruk av pc og hvilke konsekvenser det vil få hvis en bryter
disse.
Erfaringer :
Vi har erfart at hvis en tørr å
utfordre seg selv og prøve nye ting så kan man lærer elevene at det ikke er
skummelt/utrygt å forsøke nye ting. Man trenger ikke å være et orakel og det
kan kanskje være en fordel for elevene å se at læreren ikke kan alt. Dette gjør
at elevene kanskje tørr å prøve ut nye ting selv også.
Som lærer er det en ting å «kunne»
det du driver med, men det å vite om pedagogiske programmer som kan være greie
å bruke i klassesammenheng. Det finnes mange fine og lærerike programmer som
kan være til stor hjelp for lærerne, både i forhold å motivere og hjelpe elever
til å jobbe med oppgaver relatert til skolefagene. Om man som lærer skal
benytte slike pedagogiske programmer er det viktig at dette blir teste ut av
lærerne. Det er viktig at lærerne er sikre på at programmene dekker de kravene
lærerne setter og at eleven faktisk får et utbytte av det. Det er også en
fordel at lærerne er litt kjent med programmet i forhold til at ikke alle
elever har de samme tekniske ferdighetene og at læreren er i stand til å hjelpe
disse elevene.
I tillegg tenker vi at det er viktig
at ledelsen ved de ulike skolene setter av tid og eventuelt penger til at
lærerne får oppdatert og utvidet sin datakunnskap. Selv om man er ferdig
utdannet lærer er det alltid nye ressurser som kommer, spesielt innenfor IKT,
derfor er det viktig for skolene å ta tak i de nye ressursene og bruke de
aktivt i skoleundervisningene. Hvis man som lærer er faglig oppdatert vil man
nok lettere kunne ta i bruk nye programmer.
Det er mange viktige forutsetninger dere har nevnt her! Dette med at det er tilstrekkelig med pcer til elevene, at det er tilgang til strøm og oppdateringer er gjort. En annen forutsetning er som dere nevner, læreren. Bra å trekke fram at ledelsen er setter av tid og penger til å utvide og oppdatere lærerens kunnskap innenfor IKT. Vi lever i en verden hvor digitale verktøy er hele tiden under utvikling :-)
SvarSlettFlott innlegg! Det er viktig å skape en skolekultur hvor IKT blir tatt i bruk, og hvor man sitter på kunnskap til å bruke det på en fornuftig måte. Jeg har vært på skoler hvor det ikke har vært tilstrekkelig med PC til alle elevene i en klasse, hvor man noen ganger har måttet sittet tre og tre sammen.
SvarSlettInteressant innlegg! Slik som dere nevner her at elevene må ha regler for bruk av PCene i undervisningen, har jeg opplevd som veldig viktig i IKT timene. Det er viktig å sette klare rammer. I dag er dagens barn og unge mye på sosiale medier og spill, så jeg synes det er kjempefint at dere trekker inn pedagogiske programmer inn her!
SvarSlett