torsdag 26. februar 2015

Refleksjoner og tanker rundt lærerens kunnskap om IKT


Gjennom dette studiet er noe av målet at vi skal tilegne oss mer kunnskap om IKT i skolen. IKT som kan brukes i undervisning, skole-hjem samarbeid, vurdering, aktiviteter for elevene og måter å løse oppgaver på gjennom digitalt arbeid. Det er garantert flere måter å bruke IKT i skolehverdagen på enn de vi har nevnt her, dette er nok kun noen få av dem. I dette innlegget har gruppa gjort seg noen refleksjoner rundt hvorfor det er så viktig at læreren har kunnskaper knyttet til IKT.

Barn og skoleelever er i dag mye mer utsatt for en digital hverdag enn for kun ti år siden. Selv kan vi alle på gruppa huske tiden der vi kun brukte hustelefon for å kontakte vennene våre. Selv om vi kunne ringe var det ikke alltid vi fikk tak i dem, eller at de var hjemme og kunne svare telefonen. I motsetning til den tid er dagens barn kun et tastetrykk unna fra å nå hverandre umiddelbart.
Som lærere i et digitalt voksende samfunn er det viktig å henge med på notene. Skolen har i mange tilfeller blitt sett på som en traust og konservativ institusjon, som kun kjører sitt eget løp og ikke er særlig åpne for input fra samfunnet rundt seg. En grunn er at elevene vil føle at lærerne ser dem mer, og forstår en del av den verden de lever i, fordi de bruker flere av de samme mediene.
En annen grunn er at digitale «dupeditter» motiverer mange elever til å jobbe, for mange gjør det arbeidet lettere.

For å ikke skape et for stort skille mellom skolen-, hjemmet- og eleven, er det derfor viktig og ta i bruk de metodene og mulighetene man har for å nå foreldre og elever utenfor skolen. Foreldrene vil heller ikke føle at skolen er like fremmed, og skolen vil for mange føles mer imøtekommende og tilgjengelig. Samt ikke lenger fremstå som den trauste institusjonen som nevnt over.
Noen negative sider ved å ta i bruk for mye digitale metoder og kanaler i skolen kan forekomme. Noen elever føler ikke det er lettere å lære gjennom en PC eller et nettbrett, de elevene er det også viktig å ta hensyn til. Skolehverdagen må ikke bli for digitalisert, slik at man feks. glemmer bruk av bøker, håndskrift eller muntlighet.
At læreren inkluderer seg for mye i elevenes og foreldrenes hverdag forekommer, og kan få et negativt utfall. Å holde et profesjonelt skille mellom skole og fritid er avgjørende for et tillitsforhold mellom skole og hjem. Det lureste er nok ikke å være venn med alle foreldre og elever på Facebook, og kommentere eller gi «likes» på det de legger ut i tide og utide. Å ha en klassegruppe på Facebook kan fungere, men det er også viktig at elevene kan få ha en gruppe som ikke læreren er medlem i, uten at dette skal være ødeleggende for klassemiljøet.


Så god kunnskap og kompetanse om IKT er viktig i et samfunn som utvikler seg i en digital retning. Selv om et skille mellom skole og fritid er viktig og avgjørende for en god og profesjonell opptreden fra skolens side. Disse refleksjonene og ønske om IKT-kunnskap er mye av grunnen til at vi som studenter synes det er viktig å ta studiepoeng i IKT for lærere.

4 kommentarer:

  1. Det er som dere skriver i innlegget viktig å holde seg oppdatert og holde følge med elevene i dagens samfunn. Man kan benytte digitale verktøy av ulike slag som en motivasjon for elevene. Ved å integrere noe de er kjent med og har mye kunnskap om som pc, nettbrett og lignende vil elevene kunne være mer motivert og aktivt deltagende i undervisningen. Dere tar her opp et tema som er viktig å sette på agendaen.

    SvarSlett
  2. Det at skolen må bli mer digitalisert og "up to date" har vært et hett tema de siste årene. De punktene dere påpeker angående for nærgående bruk av sosiale medier er veldig sentrale å tenke på mener jeg. Som lærer bør man utnytte de mange mulighetene som finnes i den digitale hverdagen. Tone belyser også viktigheten for å bruke elevenes egen kunnskap også på dette feltet.

    SvarSlett
  3. Et viktig poeng dere skriver om. Klart det er viktig for læreren å holde seg oppdatert og følge med elevenes bruk av digitale verktøy. Jeg tenker som dere at det er viktig å holde grensene for fritid og skoletid adskilt. Likevel er Ikt en viktig del av hverdagen vår og det er viktig at denne også blir integrert i undervisningen. Dette kan kanskje være med på å nå langt flere elver fordi de i utgangspunktet har gode ferdigheter innenfor Ikt.

    SvarSlett
  4. Det krever at læreren er oppdatert og ikke minst foreldrene. Samtidig er det viktig å skille grensene skole/ fritid. Tror de fleste opplever det å arbeide med duppeditter som motiverende og ikke minst mer spennende.

    SvarSlett