Hva er
viktig for oss IKT- studenter å vite fra boka
«Sammensatte
tekster»
Boka tar for
seg utviklingen av sammensatte tekster fra historisk tid med runer og gamle
kinesiske illustrasjoner og fram til vår tid. Den kaster et blikk på ulike
typer spill og analyserer virkemidlene som er brukt. Den tar for seg statiske
teksttyper som er uforanderlige eller som står stille. Herunder kommer
stillbilder; bilder, malerier, tegninger, fotografier, skrift og tegn.
Forfatterne
trekker fram at det er virkemidler i stillbildene som perspektiv og vinkling,
konnotasjon og denotasjon. Konnotasjon er at et bilde har en medbetydning.
Konnotasjon kan også brukes om ord som har medbetydning. Denotasjon er bildet
eller ordet i sin enkelhet, slik det beskrives i en ordbok. I norsk ville vi
vel kalt dette rot-morfem.
Typografi
blir nevnt – det er håndverket å utforme trykksaker så det passer til
budskapet.
Dynamiske
teksttyper vil da være motsetningen til det foregående. Lyd, tale og musikk kan
være med. Kontentum er lydeffekter som kan brukes i dynamiske tekster. Ved bruk
av musikk refereres til ulike virkemidler som melodi, harmonikk, klangfarge,
genre og identitet. Bevegelser og levende bilder kan brukes. Ulike typer
montasje trekkes frem som sammenheng i tid, bilde, rytme, lang tagning, lek med
tid, klipp og redigering som assosiasjonsredigering og kryssklipping.
Reklameplakater
som sammensatte tekster analyseres i boka. Kress og van Leeuwens modell for
multimodal kommunikasjon trekkes frem:
·
Kommunikasjonssituasjonen
·
Harmoni
og kontrast
·
Flerstemmighet
·
Innramming
·
Fortelling,
beskrivelse, argument og forklaring
Kapittel 6
tar for seg det vi har vært innom en del i forelesningene, nemlig
utvikling av digital kompetanse og har noe supplerende fagstoff. Kapittel 8
omhandler opphavsrett og riktig bruk av kilder. Dette er kjent stoff for
studenter som har mooc-studiet med Magnus Nohr.
Det som da
gjenstår som viktig fagkunnskap i boka «sammensatte tekster» for oss som
studerer ikt våren 2015, er etter vår vurdering: Digitale sammensatte
tekster i kapittel 5 og Sammensatte teksters retorikk i kapittel 7.
Jeg husker den dagen vi først skulle lære om sammensatte tekster, på videregående. Fram til da hadde tekst vært tekst, og bilde vært bilde. Det var en sånn time, hvor du skulle glemme alt du hadde lært fra før, fordi det var feil. Jeg er veldig glad for at begrepet "sammensatte tekster" nå blir introdusert allerede så tidlig som i barneskolen. Som dere skriver, betyr ordet "tekst" mye mer enn bare bokstaver. En slik analytisk tilnærming, som Gunnar Liestøl beskriver i boka si, bidrar nok til å gjøre leseren av teksten mer bevisst.
SvarSlettBra oppsummering av boka. Det er bra at dere har med en egenvurdering av hva som er viktig for oss studenter.
SvarSlettså kjekt med en oppsummering fra boka, det er viktig å jobbe med forsåelsen av hva sammensatte tekster er :)
SvarSlettEnig med hva Theodor kommenterer ovenfor her, at det er bra at begrepet blir introdusert på barneskolen. Nå er det ganske mange år siden jeg gikk på barneskolen og da var ikke sammensatte tekster et begrep vi ble gjort kjent med. En oppsummering og egenvurdering som dere har kommet med her er bra.
SvarSlettRyddig oppsummert. Nyttig for de som ikke har leste den også, men som skal lese den :-)
SvarSlett