mandag 2. februar 2015

KAHOOT


Tema/emne: Tips om god programvare eller tjeneste.

Hedda, Marianne, Markus og Hanne

 

Vi vil skrive ett blogginnlegg om KAHOOT, fordi vi i praksis har opplevd tjenesten som svært god. Passer best for mellomtrinnet og opp til og med vidregående.

 

Hva er KAHOOT?

 

Kahoot er spill-basert klasserom respons system der deltakelse skjer gjennom spill-basert læring og belønning i en sosial setting. Tjenesten kan brukes på bærbar PC, iPad, iPhone, iPod, Android, Chromebook, Windows Phone eller PC og mer (getkahoot, 2014)

 

Læreren kan bruke programmet pedagogisk ved å lage spørsmål knyttet til et spesielt faglig emne som elevene skal svare på. Det kan være 2 til 4 svar-alternatier og elevene har en bestemt tid til å svare på. Jo raskere elevene svarer og om svaret er rett, jo høyere klatrer de på poengstigen. Her gjelder det altså å følge med i timen!

Brukeren som lager quisen, må ha en bruker hos tjenesten, mens eleven trenger kun en kode som gir de tilgang.

 

Fordeler og ulemper ved bruk av Kahoot i undervisning.

 

Fordeler ved bruk av kahoot er at det er motiverende for læringen. Det kan være en fin oppsummering av en teoretisk økt. Det kan brukes som repetisjon fra forrige time på en god og rask måte. Dette kan være til hjelp gjennom skjult læring der de husker og vet mer enn de tror.

Selve quizen kan være rask å gjennomføre, eller du selv som lærer kan bestemme hvor mange spørsmål som skal stilles.  

 

Ulemper ved bruk av kahoot er for eksempel at hele fokuset blir mer rettet mot konkurransen, ikke læringen. Du kan heller ikke gå inn å se hvilke elever som feiler på de ulike spørsmålene som kommer opp. Dermed får du som lærer heller ikke sjansen til å fremme læring der svakheten hos noen elever ligger.

Kahoot krever som nevnt tidligere en PC, smarttelefon el. Som lærer bør du på forhånd vite om alle elvene dine f. eks har smarttelefon, slik at en ikke sitter der og føler seg utenfor. Mye støy på grunn av konkurranseinstinkt kan være upassende.

 

Avsluttende

 

Kahoot har spredd seg som ill i tørt gress, og vi som studenter vil absolutt anbefale det til andre lærere for å variere undervisningen. Bruk det for å starte eller avslutte økten eller rett og slett bruk det som en pause i en lang økt. Men vær obs på at du tar hensyn til at alle bør ha en nettressurs som kan kjøre tjenesten, slik at alle kan delta. Elevene må gjerne bestemme eget spillernavn selv, slik at andre ikke vet hvor de ligger på poengs stigen. Vi vet jo alle at noen elever er sterkere enn andre.

 

Litteraturliste


Getkahoot. (2014). Hentet 28/1-15

12 kommentarer:

  1. Har selv erfaring med dette programmet, både ute i praksisskoler og fra høgskolen. Dette programmet vekker konkurranseinnstinktet og er morsomt. Veldig enig i bruken som blir forklart her, for man bør være obs på hvordan det brukes. Det bør også være klare regler for oppførsel rundt spillet, så man ikke henger ut den/de som eventuelt tape

    SvarSlett
  2. Dette er en morsom aktivitet som elevene ofte synes er gøy, så fint at dere har skrevet litt om dette! Det er veldig bra at dere ser på fordelene og ulempene, som feks om elevene har det utstyret de trenger. Dette er viktig å tenke på når man bruker kahoot. Fint innlegg!

    SvarSlett
  3. For å optimalisere bruken av det, kan man i fellesskap etter hvert spm kjøre litt refleksjon rundt spørsmålet, slik at man ikke bare går rett videre til neste spm. For som du sier, hva med den/de elevene som får feil svar, og ikke får noen begrunnelse for hvorfor det var feil. Stopper man opp etter kahootspm og stiller klassen spm om hvorfor det svaret var rett, vil de som evt svarte riktig få en dypere forståelse når de blir nødt til å forklare for seg, samtidig de som svarte feil får en forklaring av en medelev eller læreren.

    SvarSlett
  4. Kahoot er nytt for meg, så dette var en informativ artikkel. Men er det sånn at den enkelte får opp sine svar og at disse ikke kan sees noe annet sted? Hva med et kollektivt oppsummerende svar på spørsmålene? En svakhet er vel kanskje at læreren ikke kan se hvem som har svart hva. Det er jo viktig for læreren å følge opp. Høres veldig artig ut allikevel og gir nok et kick som jeg ville ha valgt å legge til slutten av undervisningsøkta.

    SvarSlett
  5. Flott tips. Fint for oss studenter som snart skal ut i yrket vårt og ha med oss for å variere undervisningen:)

    SvarSlett
  6. Takk for spennende tips. Det virker som om dette programmet er mer vinklet mot elevene som liker konkurranser, men kanskje ikke mot de som ikke gjør det. Det er, som dere nevner, fordeler og ulemper med programmet, men det er det med de fleste programmene uansett.

    Jeg kunne godt tenkt meg å bruke dette for å oppsummere en økt eller et faglig tema.

    SvarSlett
  7. Flott at dere skriver om Kahoot. Verktøy som kan gjøre læring morsomt, er gull verdt. Det er fint at dere reflekterer rundt negative og positive sider. Som flere har skrevet, er det nok lurt å ta en felles gjennomgang, slik at alle elevene får det riktige svaret. Kahoot kan fungere kjempegodt som en avveksling, eller en belønning. En ukes-quiz er i seg selv nyttig, tror jeg, og på denne måten kan den bli enda morsommere.

    Det er nok mulig å sende utviklerne en mail, og etterspørre muligheten for at læreren kan følge hver enkelt elev sine prestasjoner.

    SvarSlett
  8. Jeg har også fått erfaring med dette verktøyet. Det vekker konkurranseinnstinktet og man blir raskt revet med. En fin måte å kunne avslutte en undervisningsøkt på, ved å ha en oppsummeringsquiz tilslutt. Da kan elevene se hva de har lært i løpet av timen.

    SvarSlett
  9. Veldig bra skrevet! Spennende med nye programmer man kan bruke i undervisningen for å fremme læring og motivere elever. Dette skal jeg sjekke ut!

    SvarSlett
  10. Jeg har ikke noen erfaringer ved bruk av KAHOOT, men dette hørtes ut som en program som kan være veldig motiverende for elevene. Men som dere skriver er det viktig at konkurransefokuset ikke tar helt overhånd !

    SvarSlett
  11. Jeg vil også anbefale kahoot på det varmeste. Har brukt det selv for å repetere temaer før eksamen og har også brukt det i praksis med elever. Det er et veldig morsomt avbrekk i skolehverdagen og elevene var veldig entusiastiske og syntes det var artig. Kan også fint brukes til en liten prøve. Lett for lærer å sjekke statistikk for hvem som har svart riktig osv.

    SvarSlett
  12. Kahoot er flott som et engasjerende avbrekk/variasjon i undervisningen. Det er også genialt at det ligger lagret der år etter år. Det er bare å redigere litt, og så har du en ferdig 40-spørsmåls quiz på noen få minutter.

    Et tips er også å søke opp fagstoffet med engelske ord, for så å oversette teksten. Det ligger mange gode ressurser i databasen.

    SvarSlett