I dette blogginnlegget skal vi ta for oss våre synspunkter
på den anbefalte litteraturen for IKT for lærere 2015 som omhandler
IKT-didaktikk. Vi skal først se på wikipediaartikkelen IKT-didaktikk(http://no.wikipedia.org/wiki/IKT-didaktikk)
og en artikkel om IKT-didaktikk fra digital kompetanse i høyere utdanning(http://digitalkompetanse.hio.no/larer/modul1/IKTdidaktikk.html).
IKT-didaktikk fra Wikipedia
I denne artikkelen tar forfatteren for seg tre ulike former
for IKT-didaktikk; IKT-bruk i en konstruktivistisk
undervisningspraksis, IKT-bruk i en sosialkonstruktivistisk
undervisningspraksis og IKT-bruk i en tradisjonell formidlingsbasert
undervisningspraksis. Under hver av disse punktene er det et avsnitt hvor
forfatteren forteller litt om generelle kjennetegn rundt de forskjellige
undervisningsmetodene, også noen kjennetegn ved IKT-bruk.
IKT-bruk i en konstruktivistisk
undervisningspraksis
«Innenfor en konstruktivisk undervisningspraksis vil man
prøve å gjøre læring hos eleven til en mer selvstyrt og personlig prosess.» Her
er fokuset at elevene selv skal finne metoder og måter å lære seg selv/tilegne
seg kunnskap, gjerne ved å skrive. Måter man kan integrere IKT i en sånn type
undervisning er forskjellige søkemotorer som kan være en stor del av
utforskningsprosessen. Eller så kan eleven opprette en blogg hvor de skriver
ting de har lært og kunnskap de har tilegnet seg selv.
IKT-bruk i en sosialkonstruktivistisk
undervisningspraksis
«I en sosialkonstruktivistisk undervisningspraksis vil man
tilrettelegge for sosiale strukturer for læring.» Her skal elevene tilegne seg
kunnskap ved å samarbeide med andre. Den sosiale biten er med på å hjelpe
eleven til å tilegne seg kunnskap, og det er fokus på å hjelpe hverandre og
gjøre det sammen. Når man nå skal integrere IKT i elevsamarbeid kan man gjøre
dette på mange måter, ved å bruke Wikipedia hvor elevene kan samarbeide om et
dokument.
IKT-bruk i en tradisjonell formidlingsbasert
undervisningspraksis
«En tradisjonell formidlingsbasert undervisningspraksis
legger vekt på at man oppnår forståelse ved å lese og lytte.» Her er fokuset
lagt på at læreren skal fortelle, mens elevene skal lytte. Og hele formålet med undervisningstimen er
basert på dette, at eleven skal lære av det læreren sier. Smartboard er et godt
teknologisk virkemiddel til denne type undervisning, som kan hjelpe lærer å
formidle kunnskapen til elevene.
IKT-didaktikk fra digital kompetanse i høyere utdanning
I denne artikkelen ser de på ulike læringsteorier, den
didaktiske relasjonsmodellen og MAKVISE i forhold til IKT. De tar opp
viktigheten av å lære elevene digital kompetanse, både de praktiske og de
holdningsmessige.
Læringsteorier.
Det nevnes kort om behaviorismen og konstruktivismen og
hvordan man kan knytte dette til IKT. Hvor behaviorismen knyttes til
drillprogrammer med for eksempel automatisering av regnearter, og
konstruktivismen knyttes til teknologi som kan bidra til tilpasset læring for
den enkelte eleven, med tekstprogrammer og regneark som eksempler.
Didaktisk refleksjonsmodell
En illustrasjon av Bjørndal og Liebergs’ didaktiske
relasjonsmodell er vist, og blir kort oppsummert i teksten. Den didaktiske
relasjonsmodellen er et verktøy til å systematisk planlegge undervisningen,
slik at man har et helhetlig fokus under planleggingen. Og IKT blir satt i sammenheng med de ulike
kategoriene, som rammefaktorer, mål, erfaringer og forutsetninger, vurdering og
arbeidsmetoder. Det blir lagt vekt på at man skal være bevisst på hvordan og
hvorfor vi skal bruke IKT i undervisningen, og hvordan det samtidig kan brukes
som argumenter til ikke å ikke integrere IKT i undervisningen.
MAKVISE.
Videre blir MAKVISE satt i sammenheng med bruk av digitale
hjelpemidler. MAKVISE er en annen tilnærming til planlegging av undervisning,
men er mer en veileder og momenter man bør være bevisst på enn et
planleggingsverktøy som den didaktiske relasjonsmodellen. MAKIVSE er et akronym og står for motivasjon,
aktivitet, konkretisering, variasjon, Individualisering, samarbeid og
evaluering. Under disse punktene har de koblet opp hvordan man kan benytte de
ulike digitale hjelpemidlene.
Oppsummering.
Som det kommer frem i disse to artiklene er det viktig for
lærere å være bevisste på hvordan de bruker Ikt i undervisningen. Det er mange
faktorer å ta hensyn til, og en av dem er at elevene utvikler gode ferdigheter
og utvikler gode holdninger i forhold til nettvett og kildekritikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar