Innlegg
om ulike utfordringer i arbeidet med IKT og læring i skolen
Tilgang på digitale medier i klassen – hvorfor blir det en utfordring?
Ifølge Vavik
og Arnesen(2012) fikk Turkle (2011) etter et 15 års studie et mer pessimistisk syn
på bruk av digitale hjelpemidler til pedagogisk formål. Dette til tross for en
i utgangspunktet sterk teknologioptimisme (Vavik og Arnesen, 2012). Grunnen var
at studiene kastet lys på nye tendenser i bruken av IKT. Blant annet at nettbaserte
miljøer er opphav til en ny form for fangenskap. I følge Klassekampen, svarer 32%
av elevene at digitale vaner hindrer dem i å nå sine utdanningsmål. Samme kilde
hevder at en fersk doktorgrad konkluderer med at elever bruker mye tid
på ikke-faglig aktivitet i klasserommet, og at
lærere nå møter sterk konkurranse om elevenes oppmerksomhet fra spill, sosiale
medier og nettaviser (Simenstad, 2014). I dette blogginnlegget vil vi lufte
noen tanker om hvordan vi opplever dette i skolen, og hvordan dette «fangenskapet»
blir til hinder for konsentrasjon om skolefagene.
Vi har
flere ganger vært vitne til barn og ungdom med en overdreven hyppighet i sin bruk
av sosiale nettverkssamfunn, både på fritiden og i skolesammenheng. Elevene tar
frem sine mobiltelefoner i pauser og fritimer, og de taster iherdig i smug når
bruk av IKT i undervisningen gjør det mulig. Statusoppdateringer legges ut,
profilbilder skiftes ut, venner tagges, nye venner «legges til». Resultatet lar
ofte ikke vente lenge på seg. Venneforespørsler godtas, profilbildet får
«likes», statusoppdateringen kommenteres. Ofte får handlinger i det sosiale
nettverket umiddelbar respons fra andre «nettsamfunns-borgere». Andre ganger må
man vente… lenge. Så kommer den, endelig.
For ikke å snakke om heldigvis.
Det er et
kjent fenomen at mange «likes» forbindes med anerkjennelse popularitet hos
unge. Kanskje er det ikke så overraskende om kampen for anerkjennelse påvirker
konsentrasjonen. Eleven som har oppmerksomheten rettet mot sin sosiale
nett-status, blir mer utilgjengelig for pedagogisk praksis, spesielt pedagogisk
praksis som i tillegg innebærer bruk av digitale hjelpemidler.
Tar vi en
titt på behavioristisk læringsteori, kan vi se på de sosiale
nettverkssamfunnene som et komplekst system av handlinger og stimulus
responser. Noen handlinger blir forsterket, andre blir ikke. De som ikke blir
forsterket blir ekstingvert. Til tider kan det også oppstå ubehageligheter som fungerer
som aversive stimuli. Individene blir avhengige av forsterkning. Forsterkningen
opptrer nettopp i form av oppmerksomhet (likes, kommentarer, nye venner). For å
oppnå forsterkeren, er innlogging (f.eks facebook) og oppdatering av
nettleseren nødvendig. Noen ganger har ingen ting skjedd, andre ganger lyser et
lite rødt varselmerke i høyre hjørne. Etter å a trykket på den, får man den
gledelige nyheten at fem personer har «likt» ditt nye profilbilde. Denne
«av-og-til» forsterkningen, såkalt intermitterende forsterkning, gjør atferden
høyfrekvent og motstandsdyktig mot ekstinksjon (Store Norske Leksikon,
2009). Etter 20 innlogginger uten nye hendelser av
din interesse, kommer endelig forsterkeren. Noen har KOMMENTERT bildet du la
ut. Jackpot! Brukeren blir utholdende, og atferden blir robust.
Selv om
verken elevene eller vi tenker noe særlig over det, har eleven styrket sin
tålmodighet når det gjelder å vente på forsterkning. Det har skjedd en økning i
sannsynligheten for at han/hun vil logge inn et minst like stort antall ganger
for å få en ny forsterker. Det blir vanskeligere å ekstingvere atferden når forsterkningsskalaen
er såpass strukket, og forsterkningene har en så variabel intervall. Brukeren
vet aldri om det må én eller tretti innlogginger til for å oppdage nye «likes»
og kommentarer.
Dette kan
kanskje sammenliknes med den prosessen som har skjedd når mennesker blir
avhengige av f. eks. spilleautomater. I den grad dette hindrer elevene i å nå
sine mål, snakker vi muligens om en form for fangenskap, som nevnt
innledningsvis. Vi har sett at det fanger elevenes oppmerksomheten, og ser ut
til å gjøre den virtuelle verdenen til en viktig plass å leve livet sitt. De fanges
i en kunstig verden hvor forsterkning og fravær av forsterkning styrer hva de
foretar seg.
Avslutningsvis
kan jo vi studenter undre oss over, hvorvidt vår egen høyfrekvente bruk av
sosiale nettverkssamfunn i studiesamarbeid, har god eller dårlig innvirkning på
vår egen konsentrasjon om det faglige.
Kilder
Simenstad,
Line Madsen. (2014) Elevene mister
konsentrasjonen. Artikkel i Klassekampen, publisert 23.1.14. Hentet
21.1.14 fra http://klassekampen.no/article/20140123/ARTICLE/140129983
Store Norske Leksikon (2009). Betinging. Hentet 22.1.14 fra https://snl.no/betinging
Dere legger frem en svært interessant synsvinkel vedrørende bruken av digitale medier i klassen. I fjerde avsnitt trekker dere inn behaviorismen i forhold til at elevene ønsker forsterkning, og da i form av oppmerksomhet i form av "likes". Maslows behovshierarki viser at oppmerksomhet og bekreftelse er et av de aller sterkeste grunnleggende behov hos et menneske. Ikke rart digitale medier da oppleves som en utfordring mot det faglige i klasserommet slik det ofte fungerer i klasserom i dag. Det er viktig å skape rom for "singeltasking" og at læreren er bevisst sin rolle som klassestyrer.
SvarSlettDette er en viktig synsvinkel! Jeg har ikke tenkt på det slik før, men det er utrolig sant at elevene er blitt mer opptatt av å få kommentarer, "likes" osv og at de klarer å vente på svar lenge. Det er desto viktigere at vi som lærere jobber for å skifte fokus fra den sosiale siden av nettet og mer om hva kunnskap elever kan skaffe seg gjennom nettet. Kjempe fine tanker som jeg ikke har tenkt på tidligere.
SvarSlettDet er så sant så sant. Likes er viktigere enn mye annet nå til dags. Ja til å få fokuset bort fra sosiale medier - i hvert fall på skolen!
SvarSlettUtrolig viktige tanker dere deler! Visste dere at det har kommet et nytt sosialt medie for barn og unge tenåringer nå, som blant annet har som mål å lære barna hvordan de skal bruke sosiale medier på en forsvarlig måte og samtidig påpeker viktigheten av å være forsiktige med hvilke personlige opplysninger man deler på nett? Her er en link hvor det står litt om appen, som heter Kuddle: https://kuddle.com/no/about
SvarSlettDette er et veldig viktig tema å ta opp. Å få flest mulig likes og kommentarer på statuser og bilder har blitt et ganske betent tema. Her kommer også mobbing inn på banen i form av ingen likes eller ingen kommentarer. Det kan bli en ny arena hvor enkeltpersoner blir fryst ut/oversett. I tillegg er det en enormt stor distraksjon for elevene. som også går utover læreren og de andre elevene i et klasserom.
SvarSlett