Ungdomskoleelever mottar flere og flere oppgaver som innebærer bruk av internettkilder. Når elevene skriver inn temaet på google så kommer det frem lister med sider som kanskje ikke er godkjente kilder. Lærerens rolle er å veilede disse elevene til å velge kilder som er troverdige. Vi som lærere mener det er viktig å gjøre elevene kritisk selv til kildebruken uten at læreren skal veilede hele tiden.
Et eksempel på en måte man kan hjelpe elevene til å bli mer kritisk kan være å lage en oppgave som skal inneholde:
- Bruk av flere kilder
- Kryssreferere faktaopplysninger, både mellom internettsider og bøker.
- Sjekke om kilden har en forfatter
- Notat om kildebruk
Slike oppgaver kan hjelpe mange elever å sile ut den riktige informasjonen som er der ute i det store havet av informasjon. Dette kan også hjelpe elevene til å gå i dybden på stoffet ved at dem reflekterer over de forskjellige synspunktene i de forskjellige kildene. Dette går også overens med LK06 sine mål for ungdomsskolen:
- reflektere over samfunnsfaglege spørsmål ved hjelp av informasjon frå ulike digitale og papirbaserte kjelder og diskutere formål og relevans til kjeldene.
- identifisere samfunnsfaglege argument, fakta og påstandar i samfunnsdebattar og diskusjonar på Internett, vurdere dei kritisk og vurdere rettar og konsekvensar når ein offentleggjer noko på Internett.
- skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar.
Kildekritikk er et viktig tema for elevene å kjenne til. Å gjennomføre slike oppgaver som du beskriver er jo fint slik at de lærer å være kritiske. Gjennom slike oppgaver kan elevene oppleve selv hvor mye som finnes der ute, og som ikke stemmer! Fint innlegg.
SvarSlettDette var en fin oppgave for å sile informasjon! Dere nevner jo at det er viktig å sjekke forfatter bak informasjonen, videre kan jo spørsmål som når informasjonen er datert være aktuelt, samt hvordan siden ser ut med logo, skrivefeil osv., og se etter hvor nettsiden ligger, for eksempel kan nettadressen fortelle om stedets geografiske tilknytning. Kildekritikk er viktig.
SvarSlettNyttige oppgaver som kan gi stor innsikt for elevene når det kommer til kildekritikk. Jeg mener også at det er veldig nyttig at elevene lærer å være kildekritiske da det kan være vanskelig å skille ut nyttig/unyttig informasjon. Jeg har hørt at mange lærere veldig ut hvilke sider som kan brukes i undervisningen på forhånd, men da kan elevene gå glipp av å lære å skille ut dette selv. Et motargument til dette er selvfølgelig tiden som blir brukt til det.
SvarSlettGode kjøreregler som er viktige å holde fokus på og er en viktig del av elevenes digitale kompetanse.
SvarSlettKjempefin oppgave! Barneskoleelever skal jo også lære seg å være kildekritiske, men det må muligens gjøres på en annen måte. I hvert fall for de minste!
SvarSlettGodt pekepinn på hvordan man kan jobbe med kildekritikk! Egne erfaringer viser at elever på barne- og mellomtrinnet bør få litt mer opplæring i hvordan sile ut dårlig informasjon.
SvarSlettDet er absolutt nyttig for elevene å få et godt forhold til kildekritikk. Jeg tror også at man kan begynne med dette allerede på barneskolenivå, da elevene bruker internett mer og mer for å finne faktaopplysninger, blant annet. Gode tips!
SvarSlettEn ting er å finne kilder, en annen ting er å finne riktige, troverdige og godkjente kilder. Det å se på kilder med et kritisk øye er viktig for elever i skolen, men noe de også vil få bruk for senere i livet.
SvarSlettGod kildekritikk er elevene helt avhengige av å lære i tidlig alder. Denne oppgaven som omhandler kryssreferanser brude kanskje vært mer omtalt blant lærere. Lærere bør være med for å skape et fundament i forhold til kildereferanser og oppgaven dere skildrer her bør gjøres oftere i praksis!
SvarSlett