søndag 25. januar 2015

Digitalisering av skolehverdagen

Teknologien har blitt en viktig del av hverdagen vår. Så viktig at det er vanskelig å se for seg et liv uten alle elektroniske duppeditter og hjelpemidler som er ment å forenkle livene våre. Dette gjelder også skolehverdagen. Den gode gamle læreboka er fortsatt en sentral del i de aller fleste undervisningsopplegg, men må i stadig større grad gi vei til prosjektorer med Power Point-presentasjoner, informasjonssøk på Wikipedia, filmer på Youtube og mange andre digitale alternativer til de tradisjonelle virkemidlene i norsk skole. På godt og vondt. Ofte vondt. Ofte stopper det helt opp.

Jeg jobber på Sandbakken barne- og ungdomsskole. En skole som i stor grad benytter seg av digitale løsninger i samtidens ånd. Problemet er at med teknologi kommer tekniske problemer. Hva gjør vi når hjelpemidlene ikke hjelper oss lenger? Det er langt ifra alle lærere som har kompetanse til å feilsøke og rette opp i feil, og ofte skyldes problemene svikt i systemer som er langt utenfor vår kontroll. Her på skolen har vi hatt problemer med internett over en lengre periode. Noen datamaskiner har internett, andre har det ikke. Av uforklarlige årsaker. En skoletime på tre kvarter blir fort spist opp når elevene må gå til datarommet og bytte maskiner tre-fire ganger. Så er plutselig hjelpemidlene våre de største utfordringene.

Vi har som alle andre skoler gjennomfør nasjonale prøver. Digitalt vel å merke. For de aller fleste gikk dette smertefritt, hva teknologien angår, men for mange ble den største prøvelsen å beherske de tekniske aspektene av oppgaven. Mange av oppgavene manglet bilder eller tekst som skulle vært synlig, og de fleste elevene antok da heller at de selv ikke hadde forstått oppgaven, og gikk videre uten å spørre om hjelp. Andre forstod problemet, men fikk ikke hjelp fordi læreren selv ikke hadde kompetanse til å løse problemet. Når det da er snakk om resultater som skal offentliggjøres og brukes til å kartlegge kompetansen til elevene i skolen skjønner vi at det blir problematisk når resultatene påvirkes av at det tekniske svikter.


Så skal det selvfølgelig også sies at når alt går som det skal er digitale hjelpemidler en uvurderlig ressurs for lærere og elever, men som lærere må vi ta høyde for at det slett ikke alltid er tilfellet. Om det gjelder digitale innleveringer, informasjonssøk, oppgaver på nett så må vi være klar over at teknologien kan svikte. Da gjelder det å ha gode alternativer i bakhånd. Vi må ikke gjøre oss så avhengig av det 21. århundrets elektroniske finurligheter at vi glemmer at ting kan gjøres på andre måter.

6 kommentarer:

  1. Veldig fint innlegg! Du har mange viktige punkter som virkelig er et reelt problem ute i skolen. Det er viktig at ikke teknologien trer til så mye at man ikke klarer å håndterer den. I tillegg er det viktig at ledelse og de "over oss" legger til rette for at man får tilgang til den kunnskapen man trenger for at IKT skal passe godt inn i hverdagen!

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig med deg, Espen. Teknologien er til stede, på godt og vondt. Men hvordan man skal få mest ut av det uten at det tekniske svikter, er en stor utfordring på de fleste skoler. Det er mye IKT-utstyr på skolene som er slitte/gammelt at det nesten er ubrukelig. Mye av utstyret burde byttes ut, men økonomien setter dessverre en stopper for det.

    SvarSlett
  3. Så absolutt! Et veldig interessant og relevant tema. Det digitale kan ofte bli en ulempe i forhold til det du nevner her, og det er viktig å være klar over hva som lønner seg i forskjellige sammenhenger. Likte spesielt godt det du sa om å ha alternativer i bakhånd og å ikke være for avhengig av det digitale til enhver tid.

    SvarSlett
  4. Et interessant innlegg som tar opp et viktig og godt dokumentert element; teknologien må virke. På en annen side er min erfaring at en del lærere gjemmer seg bak dette og bruker det som unnskyldning, dessverre.

    SvarSlett
  5. Data er fint når det fungerer! Vi vet jo at digitale hjelpemidler svikter i blant, så det er som du sier - viktig å ha en plan B.

    SvarSlett
  6. Et viktig poeng, dette har jeg gjort erfaringer med som vikarlærer, man kan dessverre ikke alt, og da er det som Guro sier viktig med en plan B.

    SvarSlett