Synspunkter og
refleksjoner rundt artikkelen "Det evige og det
flyktige" IKTs rolle i skolen.
22.
januar 2015
12:48
Lars Vavik og Thomas
Arnesen skriver i sin artikkel om IKTs rolle i skolen at skolen er en altfor
viktig institusjon for at teknologien skal styre forbedringen og utviklingen av
pedagogikken. Elever lever i en multimedial kultur, skriver de.
De omtaler skolen
som en institusjon som må vurdere den sammensatte digitale fritidskulturen.
Det er interessant å
se hvilke begreper Vavik og Arnesen bruker i sin artikkel. Multimedial kultur,
institusjon og digital fritidskultur. Bare ordene gjør at jeg tenker fortid og
fremtid på en tidslinje der skolen starter som en institusjon og de to andre
begrepene ligger i andre ende. Store norske leksikon forklarer ordet
institusjon som et sett med normer og sosial praksis:
Institusjon,
betegnelse som i dagligtale hovedsakelig brukes om konkrete innretninger som et
sykehus eller en skole.
I samfunnsvitenskapen brukes ordet i en mer utvidet og abstrakt
betydning. I vid forstand kan en institusjon defineres som et sett med normer og en sosial praksis som regulerer den
måten samfunnsmedlemmer løser viktige og tilbakevendende oppgaver på. Fra <https://snl.no/institusjon>
De andre to
begrepene er totalt nye for meg, men åpner for et blikk inn i framtiden. Kan
fortid og fremtid forenes? Kan multimedial kultur og digital fritidskultur
implanteres i en institusjon? Forfatterne av artikkelen mener at det lar seg
gjøre med en "faglig og pedagogisk kompetent klasseromsleder".
Min oppfatning er at
mange lærere i dag ønsker å holde fast på de gode gamle rutinene som skaper
trygge rammer i klasserommet. -Tilbake til disiplinen. Den strenge autoritære
læreren med bøker under armen og pekestokken i handa. Er det sånn at vi lærere vil
holde fast på vår "institusjon"? Vil vi fornye våre
undervisningsmetoder og tilpasse oss nåtid og framtid? Er vi under såpass press
og krav at vi ikke har kapasitet til å følge utviklingen i vår multimediale
kultur?
Gir vi slipp på den
gode gamle skoleinstitusjonen hvis vi åpner for multimediale arbeidsmåter i
skolen? Eller er det sunn fornuft som bremser tidskarusellens mange innspill?
Artikkelen setter
tankene i sving. Barn og unge i dag utsettes for skjermpåvirkning mange timer
daglig. Vavik og Arnesen trekker også fram at nyere forskning ser en sammenheng
mellom multitasking og konsentrasjonsvansker. De beskriver en klasseromssituasjon
der de fleste elevene er aktive på flere nettsteder samtidig som de følger
undervisning. Stemmer dette? Har vi det sånn i våre klasserom? Ifølge en
videregående student her hjemme; ja, det er helt vanlig. Og det aksepteres av
flere lærere. Til og med å chatte på facebook midt i timen. Er det dette vi vil
være positive til fordi det er "tiden"? Gir vi slipp på vår
institusjon? Er vi gode nok, har vi kompetanse til å integrere den digitale
mangfold på en god måte i våre klasserom. Kanskje er det læreres mangel på
kompetanse på et område som er i så kraftig utvikling. Thomas Hylland Eriksen
innfører begrepet "singletasking". Enda et nytt begrep som får rød
krøllstrek under seg. Han mener at det er viktig å legge vekt på gode studietekniske
prinsipper; arbeidsro, utholdenhet og behovsutsettelse. Kanskje blir dette
institusjonens viktigste oppgave? Holde på rammene som trengs for å skape en
god læringsatmosfære. Informasjon kan sendes 2000 mil i løpet av et nanosekund,
men det som er viktigst er om det også når inn til øyne, ører og hjerne,
skrives det.
Med for mange jern i
ilden/ multitasking får vi ikke gjort det vi egentlig skal?
Vet vi lærere nok om
den digitale fritidskulturen til å vite hva som passer inn i vår institusjon og
ikke?
En viss skepsis mot
å utvide og fornye egen kompetanse, noe skepsis mot å utvide comfort-sonen med
ny kunnskap kan hindre oss lærere i å implantere digital kompetanse på en
hensiktsmessig måte. Ikt-læreplanen utfordrer oss - den skal jo følges opp.
Kanskje veiver vi litt i blinde i dette havet av multimedial kultur/ digital
fritidskultur / multitasking / … Forfatterne av artikkelen mener at det lar seg
gjøre med en "faglig og pedagogisk kompetent klasseromsleder".
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettInteressant lesning med interessante refleksjoner og spørsmål til ettertanke.
SvarSlettLærerprofesjonen blir sterkt kritisert for å holde på det gammeldagse og å ikke være "up to date" med tanke på teknologi osv. Mange lærere (spesielt videregående) opplever at elever som får bruke pc i sine timer bruker det ofte til ting som ikke er relevant for oppnåelse av timens mål. Dette er også noe jeg husker fra min egen skolegang i videregående. Samtidig prøver mange lærere å implementere mye IKT i sin undervisning og lykkes med dette, men ofte med mye strengere rammer rundt bruk (ofte blokkerte nettsider som facebook osv.). Jeg tror at kunnskap hos lærerne selv og erfaring vil etter hvert bidra til en mer fruktbar bruk av IKT i undervisning.
SvarSlett