torsdag 22. januar 2015

Erfaringer med Flipped Classroom


Flipped classroom blir presentert på studiet utover på våren, men jeg velger allerede å snakke om egne erfaringer knyttet til dette.
Jeg vil gjerne fortelle om en undervisningsform jeg bruker til en viss grad i IKT-undervisning i skolen, flipped classroom. Dette er en undervisningsform som har blitt omdøpt til "omvendt undervisning" på norsk. Det går rett og slett ut på at elevene ser på videosnutter for å tilegne seg lærestoffet. Man frigjør dermed lærerens tid og lar også elevene jobbe med stoffet i eget tempo. La meg ta et praktisk eksempel.
Jeg underviser en del på 4. trinn på en skole i Fredrikstad. I IKT-planen til kommunen står det at de skal blant annet lære seg å bruke e-post. De skal være fortrolig med hva e-post er, hvordan sende og svare på en e-post, hva kopi og blindkopi er, og hva spam er. Da jeg la opp til at elevene skulle lære seg disse ferdighetene, lagde jeg korte instruksjonsvideoer til hvert enkelt emne innenfor e-post. Videoene var på mellom 1-2 minutter. Jeg tok opptak av min egen skjerm samtidig som jeg forklarte en måte man kunne tilegne seg stoffet på.
Jeg brukte Techsmith Relay til opptak, og la ut på min egen hjemmeside. Der kunne elevene klikke seg inn på, se på videoene, og se opptakene i reprise dersom de trengte en gjennomgang til. Denne undervisningsmåten gjør at informasjonen fra lærer ikke går tapt, da elevene kan se på opptaket igjen og igjen.

Dette er første året jeg underviser på denne måten, og det har klart sine positive og negative sider.

Det positive:
-          Elevene får både det visuelle og auditive på en gang.
-          De kan se opptak for å repetere stoffet.
-          Elevene jobber med stoffet i eget tempo.

Det negative:
-          Det er tidkrevende å lage videofilene.
-          Det krever godt IKT-utstyr.

Hvilke erfaringer har dere med bruk av flipped classroom?

 
Av Jostein Ryan

15 kommentarer:

  1. Så fint å høre egne erfaringer, spesielt for oss som er studenter. Jeg har selv ikke brukt dette når jeg har vært vikar eller i praksis, men det er jo en super måte å jobbe på. Noen av foreleserne på høyskolen gjør dette før undervisning, og det er fint å få et lite innsyn i hva undervisningen skal inneholde den kommende dagen. For elever er det flott at de kan se det om og om igjen, slik at de kan lære i sitt eget tempo. Både om det er noe fysisk de skal lære, eller hva som skal snakkes om i undervisningen.

    SvarSlett
  2. Enig med Anne! Høres supert ut ifht at elevene kan jobbe i sitt eget tempo, for ikke å snakke om at denne måten å undervise på, skaper god variasjon fra mer tradisjonell undervisning. Dersom man har opplegget i kun én klasse, er det vel kanskje ikke tidsbesparende for læreren.. men man kan ved å lage undervisningsopplegget i forkant, få mulighet til å gjøre annet den tiden som elevene er i timen. For eksempel gjennomføre elevsamtaler. I tilfeller der læreren skal gjennomføre samme undervisningsopplegg i flere elevgrupper, vil vel denne måten å undervise på, i større grad være tidsbesparende! Synes det høres ut som om Flipped Classroom kan ha mange fordeler.

    SvarSlett
  3. Fint at dere er for undervisningsmetoden. Det er bare å bruke hjemmesiden min i forbindelse med IKT-undervisning, dersom dere har praksis på småskoletrinnet og har tilgang til godt IKT-utstyr på skolen.

    SvarSlett
  4. Supert å få et innblikk i hvordan denne undervisningsformen kan fungere. En del av vår egen IKT-undervisning her på høgskolen har foregått på denne måten, og dette er jeg veldig fornøyd med. Det gir som nevnt muligheten til å kunne jobbe i sitt eget tempo og å repetere flere ganger. Det vil som du nevnte være tidskrevende å lage slike filmer, men om man ble flere om denne undervisningsmåten så kunne man samarbeidet om dette også?

    SvarSlett
  5. Veldig nyttig å høre om dine erfaringer med denne metoden.

    SvarSlett
  6. Flipped classroom - brukes dette begrepet kun i sammenheng med IKT og hva elevene kan lære på egenhånd utenfor skoletida? For det praktiserer vi jo på samme måte med bøker når det gis lekser der elevene skal tilegne seg et lærestoff på egenhånd. -Er selv ikke for at elevene skal tilegne seg læring alene - altså førstegangs innlæring uten lærer tilstede, men ser på leksebruk som en god repetisjon til noe som er gjennomgått på skolen. Man velger jo innhold i opplegg selv, så da ville jeg ha lagt opp til mest repetisjon i "flipped classrom", særlig når det gjelder mellomtrinnet. Kanskje selvstendigheten til denne arbeidsformen er mer på plass på ungdomstrinnet? Uansett- spennende mulighet, og jeg gleder meg til temaet blir tatt opp i studiet.

    SvarSlett
  7. Interessante synspunkter, Mette. Jeg tror Flipped classroom har sine sterke og svake sider. Jeg har ikke brukt undervisningsformen noe, men bare til innlæring av ulike IKT-programmer (f.eks hvordan bruke e-post). Det har jeg hatt stort hell med. De fleste elevene har vel litt forhåndskunnskap om hva e-post er, og kan arbeide med ulike oppgaver i sitt tempo. Det gir gode muligheter for differansering.

    Jeg har ennå ikke brukt Flipped classroom-metoden til presentasjon av rene fagtemaer. Det blir spennende å lære mer om denne undervisningsmetoden når den blir presentert for oss.

    SvarSlett
  8. Fint å høre erfaringer! Jeg tenker også som deg at dette kan være svært tidkrevende, men så lenge de lærer bedre(?) av det, så er det vel verdt det!

    SvarSlett
  9. Så kreativt! De positive sidene du nevner er jeg veldig enig i - fint at elevene får repetert stoffet så mange ganger de vil uten at de må rekke opp hånda og vente lenge på å få hjelp fra læreren. Dette er absolutt noe jeg har lyst til å prøve ut selv, dersom det er utstyr til det.

    SvarSlett
  10. Dette er absolutt noe jeg vil bruke når jeg kommer ut i skolen, når man først har gjort en slik videosnutt er jo dette noe man kan bruke flere ganger. Det veier jo kanskje litt opp for at det er tidkrevende ?

    SvarSlett
  11. Jeg syns som Magnus Nohr bla sa på forelesningen sin at det er viktig at elevene kan komme forberedt til en time, slik at en kan bruke mest mulig av tiden på skolen til å jobbe. Men jeg må nok si meg noe enig med Mette at jeg selv opplever at det er lurt å ha første gangs gjennomgang av nytt stoff på skolen, og så kan elevene repetere stoffet hjemme bla gjennom å se filmsnutter læreren eller andre har laget, før de kommer tilbake til skolen med mer kunnskap og kan jobbe! Om det da er elever som ikke har fått sett på filmen hjemme eller som likevel ikke skjønte hvordan de skulle løse oppgaven, så kan en vise filmsnutten på nytt i timen, mens alle jobber.
    Det har jeg prøvd noen ganger, bla i innføring av divisjon med oppsett.

    SvarSlett
  12. Fint å høre om hvordan du syntes dette var. Jeg synes selve metoden høres veldig lur ut og gleder meg til å teste dette selv. Som mattelærer vet jeg at man aldri får nok tid til å gå rundt å hjelpe elevene med oppgaver.

    SvarSlett
  13. Dette hørtes jo kjempe smart ut! Dette er også noe jeg ikke har noen erfaring med selv. Synes du beskriver hvordan flipped classroom fungerer er veldig god og lett å forstå. Liker også veldig godt at du beskriver dine egne erfaringer og de positive og negative sidene med det. Virker også som det er veldig en veldig god måte å tilpasse informasjonen etter elevenes nivå på.

    SvarSlett
  14. Oi! Dette låt jo helt konge, ikke minst delen med repetisjon tenker nå jeg da, elevene vet hvor de finner stoffet og om de lurer på noe må de ikke engang være på skolen for å hente det opp og finne ut av det (riktig forstått?). Flipped classroom hørtes spennende ut, dog jeg forstod ikke heelt hva tittelen hadde med opplegget å gjøre (muligens jeg som er litt treig:) hvordan er techsmith iforhold til camtasia, har det noe med hverandre å gjøre? Morsomt å se at flere nybakte lærere tør å prøve ut nye tilnærmingsmetoder :)

    SvarSlett
  15. Vi har ikke brukt det i undervisning men brukt det som informasjon på Fronter. Det være seg informasjon om hvordan man oppretter lydfiler eller andre funksjoner som å få lagret arbeidet. Dette har fungert veldig bra hos oss.

    SvarSlett