mandag 19. januar 2015

Elevenes evne til å finne informasjon på nett

På mandag snakket Per Harald noe om elevenes bruk av IKT-midler til å finne kildekritisk informasjon på nett. Han nevnte at han ikke var tilhenger av at elevene kun skulle søke etter informasjon på nett om et gitt emne.

Jeg er helt enig med Per Harald, siden jeg jobber i barneskolen. Jeg underviser primært på mellomtrinnet, og noe på lavere trinn. Når det gjelder fjerde og femte trinn, der jeg kjører en del dataundervisning basert på Fredrikstads IKT-plan (http://fredrikstad.iktplan.no/) , står det som følgende som mål etter 7. trinn:

‘Elevene skal kunne kjenne til ulike typer søkemotorer for informasjonssøk, kartsøk, bildesøk, digitale leksikon, fagspesifikke sider og video.’


Jeg blir litt usikker på denne formuleringen. Opprinnelig tolket jeg det slik at elevene bare skal bli kjent med de ulike søkemotorene, men hva innebærer det? Innebærer det at barna bare skal vite at det eksisterer, eller at de skal vite hvordan de skal ta det i bruk? Jeg går for sistnevnte, og jeg prøver etter beste evne å legge opp til undervisning der elevene bruker søkemotorene kritisk.

Men, det spørsmålet er, hvordan får man til dette? I det store havet av informasjonsstrømmer som fins der ute på nett, hvordan skal elevene kunne finne fram til riktig informasjon? Hvordan skal de avgjøre hva som er troverdig og hva som ikke er det? Legger Fredrikstad kommune opp til at elevene skal kunne det før de går ut av barneskolen?

Jeg tenker som Per Harald, at elevene skal bruke lærebøker/andre hjelpemidler i klasserommet når de skal jobbe med et gitt emne på datamaskin. Jeg underviser i samfunnsfag på 5. trinn, og når elevene jobber med oppgaver i forhold til tema på data, tar de med seg lærebøkene på datarommet. Der får de gjerne skriveoppgaver som går ut på å hente informasjon fra læreboka. Det tror jeg de er best tjent med på dette nivået, da jeg tror de mangler kritisk evne til å finne svarene på spørsmålene på nett. Når det er sagt, supplerer jeg gjerne med oppgaver der elevene må «rive seg løs fra læreboka». Trinnet mitt jobber for tiden med Det Gamle Egypt, og det hender jeg gir ekstraoppgaver der de skal:

 

·         Finne bilder som har med Det Gamle Egypt på nett
·         Søke etter en bestemt pyramide, og angi dens alder (Regning som grunnleggende ferdighet)
·         Lage Powerpoint-presentasjon om et emne innenfor Egypt (bruke både læreboka og nett til å finne egnede bilder.)


Av Jostein Ryan
Lærer i Fredrikstad kommune

4 kommentarer:

  1. Interessante betraktinger :-)

    Vil bare utdype min faglige oppfatning i denne sammenhengen. Hvorvidt elevene skal finne finne frem til innhold på internett selv, avhenger selvfølgelig av målet/målene for læringsaktiviteten.

    Er en del av målet at de skal utvikle sine søke strategier, vil det være hensiktsmessig å modellere hvordan man resonnere seg frem til gode søkeord. Deretter bør man la elevene øve seg på å komme frem til gode søkeord ved å lage noen søkeoppgaver (f.eks. etter spesifikk informasjon som du har testet å søke etter på forhånd).

    Der det at viktig mål at man skal komme raskt igang med det faglige innholdet, er det mest hensiktsmessig å gi dem nettressursene på forhånd.

    Per Harald :-)

    SvarSlett
  2. Jeg tror det er flere og flere elever som allerede på barneskolen begynner å søke etter faktaopplysninger på internett. Med tanke på dette, så kan det nok være en fordel å begynne å jobbe med kildekritikk allerede på barneskolen, men jeg ser at det kan være utfordringer slik du nevner i innlegget! Man kan kanskje begynne med å søke i leksikon på nett? På denne måten kan man gi elevene noen linker hvor de vet at de kan finne informasjon.

    SvarSlett
  3. jeg har oppfattet det slik at en del lærebøker legger opp til at man både skal søke på nett og lete i fagbøker for å finne den informasjonen de trenger. Det er viktig at læreren da opplyser elevene om hvor de kan finne troverdig informasjon og at de skal lete på flere steder. Det er nok også greit å repetere dette for elevene når de skal skrive større oppgaver.

    SvarSlett
  4. Jeg tenker at man på barnetrinnet kan legger føringer på hvilke sider elevene skal lete. Dette krever da en jobb fra pedagogens side. Men da kan man sørge for at elevene finner "bra" materiale å jobbe med.

    Opplever selv at de fleste elever bruker Wikipedia, men etter å ha jobbet med det å være kildekritisk så vender en del elever blikket mot andre kilder.

    SvarSlett