Å bruke
film som et verktøy for å evaluere seg selv eller andre i
undervisningssituasjoner, kan være både spennende og veldig lærerikt. Alle
lærere burde gjøre dette en gang imellom, for det kan fort gi deg noen tanker
om din egen undervisning.
Ved å se
seg selv på film får vi sett oss selv fra en annen side, og dermed avdekket uvaner
som vi nødvendigvis ikke var klar over at vi hadde. Det kan være forskjellige fakter som vi gjør
helt ubevist, måten vi snakker til eller med elevene, hvordan vi beveger oss
rundt i klasserommet eller hvordan vi benytter tavle og digitale hjelpemidler. I
tillegg ser vi også hva som fungerer bra i klasserommet, og dermed kunne jobbe
mer med våres sterke sider. Ved å vurdere seg selv på denne måten blir du mer bevist
på din egen undervisning, og kanskje tryggere som lærer og dermed bedre i
forhold til elevenes læring.
På
forhånd var vi spente på om dette ville bli en kunstig læringssituasjon både
for elevene og læreren, med et kamera i klasserommet. Det er ikke umulig at
elevene blir mer opptatt av filmingen enn undervisningen, eller at de blir veldig
samarbeidsvillige og lydige. For læreren kan det også bli en uvant situasjon og
dermed litt kunstig. Imidlertid erfarte vi at det var nesten ingen, verken
lærer eller elever, som reagerte på kameraet som stod bak i klasserommet når
undervisningen først kom i gang. Det tok vi som et godt tegn på at elevene
hadde fokus på undervisningen, og ikke filmingen.
Vi prøvde
med kameraet på forskjellige plasser, men kom fram til at vi syntes det var
best å ha kameraet bak i klasserommet, fordi vi da fikk en bedre oversikt over
hva som skjedde i klasserommet. Da så vi også hvordan elevene reagerte på
forskjellige ting vi gjorde eller sa i undervisningen, og på den måten fikk vi bedre
med oss samspillet mellom lærer og elev.
For oss
lærere er videofilming et fint verktøy å bruke, slik at vi kan utvikle oss
videre som lærere. Dette fordi du ser om du har fått med deg hovedpunktene som var
planlagt for undervisningen din, samtidig som du kan se elevenes reaksjon på
det du sier og gjør i timene når du underviser. Videofilming er et verktøy som
flere lærere burde bruke en gang imellom.
For
basisgruppa Fredrikstad. Mona, Eiren, Roy og Bjørn
Dette er absolutt en god måte å kartlegge seg selv på. Det er viktig og kunne vurdere sin egen undervisning og bli bevisst på hva du faktisk gjør.
SvarSlettJeg er helt enig i det dere skriver. Vi som lærere burde filmet oss selv en gang i blant for å bli bevisst på hvordan vi selv fremstår i klasserommet.
SvarSlettFøyer meg på jeg og. Helt enig i at dette er nyttig. Man oppdager lett "uvaner" man har i klasserommet, og man får sett undervisningssituasjonen fra elevens øyne. Forklarte jeg alt like bra? Var alle beskjeder tydelige og klare er noe man kan spørre seg i etterkant av en slik seanse.
SvarSlettAlexander.
Jeg synes det var lurt å ha kameraet bakerst i klasserommet. Det var det ingen på gruppen min som prøvde på, og jeg tror nok at vi hadde fått et bedre helhetsbilde av hvordan elevene reagerte på undervisningen.
SvarSlettDette skal jeg ta med meg som et tips, og det skal jeg også benytte meg av neste gang jeg skal bruke filming for å vurdere undervisningen min.
Det var en god idé å plassere kameraet bakerst i klasserommet. Det er en viktig egenskap for en lærer å kunne reflektere over egne undervisningsopplegg og egen forklaringsevne. Så en gang i mellom er det å bruke videokamera en god måte å reflektere på.
SvarSlettViktigst uansett er det å være godt forberedt til timen og å ha lest i gjennom pensum på forhånd.