Å bruke film som et verktøy for å evaluere seg selv i undervisningssituasjoner,
kan både være fordeler og ulemper. Likevel føler vi at det kan være flest
fordeler ved dette.
Ved å se seg selv på film kan man se seg fra en annen side,
og dermed avdekke dårlige uvaner, som man ikke nødvendigvis var klar over at
man hadde. I tillegg kan man også legge merke til hva man er god på, og dermed
fortsette med dette. Ved å vurdere seg selv på denne måten kan man bli tryggere
som lærer og dermed yte bedre i forhold til elevenes læring.
Hvis man filmer seg selv regelmessig, kan man se om man
utvikler seg i en positiv eller negativ retning, og om man er flink til å
tilpasse og variere undervisningen i forhold til tilrettelagt læring.
Selv om det er mange fordeler ved å filme seg selv for å
evaluere undervisningen, mener vi at det også kan være noen ulemper. For det
første mener vi at man kan bli litt ”stivere” når man har et kamera foran seg.
Det er ikke alltid at man klarer å opptre normalt i sånne situasjoner, og da
kan det også gi et feil inntrykk når man skal evaluere. Undervisningen kan
altså bli noe ”kunstig”. I tillegg kan det føre til at man blir mye ”stillestående”,
og ikke fokusere like mye på elevene som man burde. Selv om dette er en ulempe,
er dette noe vi tror vil gå seg til hvis man gjør dette flere ganger. I tillegg
kan man huske på at dette er noe man gjør for seg selv, det er ikke noe alle
andre skal se.
Hvis man filmer en sekvens fra et klasserom kan kameraet også
være et ”uromoment” for elevene, slik at de blir mer opptatt av dette enn undervisningen.
Man må derfor tenke gjennom hvordan man skal plassere kameraet, og gjøre
undervisningen så naturlig som mulig.
Oppsummert vil vi altså si at vi synes dette er et nyttig
verktøy for å vurdere seg selv, og dermed utvikle seg som lærer.
Julie, Diana, Stine og Marie
det var ganske spesielt å se seg selv på film. det vertse var å høre sin egen stemme. stemmen min var mye mørkere på film enn jeg hører inne i hodet mitt. det var også interessant å se hvordan jeg bruker språket. hvor mange eh og likksom ble det etter hvert. jeg er enig i det dere skriver om å filme seg selv i klasserommet og at det kan bli ett uromoment både for elev og lærer. selv filmet jeg bare mitt eget undervisningsopplegg uten noen klasse siden jeg ikke har noen for øyeblikket. da var det ikke så stivt og egentlig ganske lærerrikt.
SvarSlettJeg er helt enig med dere i at dette er en god måte å vurdere sin egen undervisning på, og at det er flere fordeler enn ulemper ved å gjøre dette.
SvarSlettSom dere skriver kan det være en ulempe å filme også, ved at man blir "stivere" og ikke oppfører seg helt naturlig siden man tenker på at alt man gjør blir filmet, og elevene kan også bli forstyrret av å ha et kamera i klasserommet. Men jeg regner med at dette er noe du som underviser og elevene kan bli vant til, man må bare gjøre det til en vane å filme undervisningen med jevne mellomrom. Til slutt vil elevene være vant til at det er et kamera i bakgrunnen og de vil slutte å se på det som noe utenom det vanlige, og du vil selv kunne oppføre deg mer naturlig og dermed få se din virkelige væremåte på film.