I uke 7 hadde vi Anette
Kure som foreleser.
Forelesningen handlet om hva
målet med å inkludere biblioteket og bibliotekarens kompetanse i undervisningen
skulle være. Dette er et interessant tema siden elevene til tider får ansvaret
for egen læring.
Et spørsmål som
oppstår i forbindelse med dette er: Hvordan skal elevene vite hva som skal til
for å nå læringsmålene?
I skolen er det
mange lærere som praktiserer "skriv av tavla" undervisning. Elevene
lærer da å kopiere stoff som læreren har funnet frem og mener er viktig. Dette
gjør elevene utrolig gode på det å kopiere, men hva det er som er viktig i
stoffet er noe som går dem hus forbi.
Når elevene blir
satt til å skulle finne frem viktig stoff selv fortsetter de derfor å gjøre det
de har blitt trent på å gjøre og er gode på, nemlig kopiere fra nettet og lime
inn i et dokument. Dette kan skje uten at elvene har lest igjennom det de har
skrevet og også sjekket det opp mot annen informasjon de måtte finne. De blir
med andre ikke lært opp til å være nøye med hvilken informasjon de velger og
hvorfor velge en fremfor en annen.
De elevene som
vokser opp med denne taktikken kalles google-generasjonen. De er glad i mange
treff på google hvor de kan kopiere og lime inn, uten å være særlig flinke til
å vurdere det de finner.
Hvorfor ble det
slik?
Noe av grunnen kan
være at lærerne selv ikke er flinke til å være kildekritiske. Mange lærere
forholder seg først og fremt til en lærebok og lager tester/
undervisningsopplegg i forbindlese med den. Det som er skremmende med dette er
at det i mange lærebøker er lite eller ingen kildehenvisning. Elevene skal kunne
kildehenvisning etter 10. klasse men foran dem må lærere gå foran med gode
eksempler og praktisere dette i større grad.
Det er her biblioteket og bibliotekarens
kompetanse kommer inn. Bibliotekaren kjenner biblioteket og vet hvilken informasjon
som har bra kildehenvisninger og kjenner også innholdet i mange av bøkene på
biblioteket. Biblioteket i seg selv er mer enn bare ett sted hvor det er en haug med
bøker. Det er et sted hvor man skal finne temaer og jobbe med disse. Å finne
den riktige i formasjonen på biblioteket er en arbeidsform og en metode.
Biblioteket har
også mange av de bøkene som på nettet koster penger.
Dette er også noe som det er viktig at elevene forstår, at informasjonen på nettet ofte kan koste penger. Grunnen er jo at de som har forsket på stoffet trenger å få tjent inn det de har lagt ut i kostnader.
Dette er også noe som det er viktig at elevene forstår, at informasjonen på nettet ofte kan koste penger. Grunnen er jo at de som har forsket på stoffet trenger å få tjent inn det de har lagt ut i kostnader.
Vi mener at dette
var en god forelesning for å gjøre oss klar over hvor viktig det er at lærere
selv blir gode i kildehenvisning. Det har også gitt oss innspill når det
gjelder flere søkemotorer på nettet. Google er ikke det eneste eller
nødvendigvis den beste søkemetoden vi har.
Hilsen Pernille, Marlene
og Ruth
Jeg er enig i at dette var en veldig nyttig forelesning. Det er godt å få frisket opp litt i hvordan vi skal bruke/skrive kilder og hvordan vi kan få elevene til å bli mer bevisst på det de selv skriver eller henter fra nettet.
SvarSlettJeg hadde ikke mulighet til å være tilstede på denne forelesningen, så kjempefint da å lese om refleksjonene dere har rundt dette tema. Et superviktig tema dette her for lærere!
SvarSlett