torsdag 21. mars 2013

Sosiale medier/ Digital mobbing


Dagens digitaliserte samfunn gir oss mange nye muligheter. For oss pedagoger har de digitale hjelpemidlene gitt oss større arbeidsrom. Vi ser nytteverdien av de ulike verktøyene i undervisningsøyemed, hvor dette vil være nyttig for alle elever. Her er det store muligheter for differensiering og tilrettelegging for den enkelte elev.

I dagens samfunn er barn helt ned i 2/3 års alderen allerede brukere av digitale verktøy. De mestrer tidlig de mulighetene som ligger i disse verktøyene og bruker de aktivt.  Overgangen fra spill/film og inn i de sosiale mediene kan derfor gå raskt. Selv om det ofte er aldersgrense på mange av disse  opplever vi  i skolen at aldersgrenser brytes. Det er mye snakk blant elevene om chat, Instagram, skype, kik, facebook osv.

I barneskolen er det liten mulighet for bruk av disse mediene, da det ikke er tillat med bruk av egne mobiltelefoner og nettbrett. Det å være på nett er i dag en stor del av de unges hverdag og muligheten for å oppleve digital mobbing er stor. Selv om skolen har klare grenser for nettbruk og god opplæring på nettvett, merker vi en økning av barn som opplever digital mobbing i form av negative meldinger, bilder, kommentarer o.l på fritiden. Skolehverdagen preges dermed av usikkerhet og engstelse for å skulle møte de som utøver mobbingen. Resultatet kan være at eleven uteblir fra undervisning.

Derfor er det viktig at skolen har fokus på hvordan man oppfører seg på nett, hva som ligger under uttrykket ytringsfrihet og hva gjør man hvis man opplever mobbing på sosiale medier. Men det er fortsatt foreldrenes ansvar å følge med på egne barns nettbruk.

Forskning viser at vi i Norge ligger helt på topp når det gjelder digital mobbing noe de mener skyldes at vi er ekstremt teknologisk oppdatert på hjemmebane. Det positive er at vi scorer godt over snittet på digitale ferdigheter, som gjelder kunnskap om kildekritikk og personvern.

Les mer om temaet her:


 


 Marianna, Veslemøy og Jan Olav

 

 

 

10 kommentarer:

  1. Digital mobbing er utbredt og ganske skjult for oss lærere i dagens samfunn. Elever er på ulike nettsamfunn i fritiden, som vi som skole/lærere kan gjøre lite med.
    Men som dere videre sier er det svært viktig at skolen som er en viktig sosialiseringsarena for elevene sender ut riktige signaler og hva som er rett og galt på internett.

    Jeg vet at flere skoler i distriktet har såkalte "nettvettregler". Etter mitt syn er dette et bra sted å begynne, og dette kan man begynne med allerede i de første klassetrinnene. Å samtale rundt bruken av internett er videre viktig etter mitt syn, og dette kan man flette inn sammen med "klassens time" eller timer hvor vi diskuterer ordinære klasseregler.


    Alexander.

    SvarSlett
  2. Som Alexander kommenterer over her tror også jeg at det å at skolen har en egen rutine på nettregler er et godt sted å begynne på de tidlige klassetrinna. Men om det er nok til å få bukt med digital mobbing er en annen problemstilling. I dagens teknologiske samfunn er det slik at barn og unge benytter mye tid på soiale medier som f.eks. Facebook. Terskelen for å mobbe noen viser seg også å være langt lavere over nett, enn hva som er tilfelle når man står ansikt til ansikt med personen.

    Derfor er de generelle holdningene blant elevene til dette svært viktig. Som lærere er det kanskje i mange tilfeller svært vanskelig å oppdage digital mobbing, ettersom det ofte foregår "i det skjulte" for oss. Men på en annen side er det veldig viktig at vi som lærere er klar over at det er et reelt problem, og at vi ikke velger å "late som det ikke eksiterer".

    Som lærere må vi formidle gode holdninger blant elevene og gjøre det helt klart at mobbing som foregår over nett er like uakseptabelt, og like alvorlig som "vanlig" fysisk og verbal mobbing.

    Fredrik

    SvarSlett
  3. Digital mobbing er kommet for å bli. Akkurat som vanlig mobbing blir vi neppe kvitt dette. Det måtte da være å innføre et totalt forbud mot dette.. Dette er selvfølgelig mulig, å lage en lov mot digital mobbing, men det kan aldri la seg gjennomføre rent praktisk . Da måtte man tatt vekk alle duppedingser og låst de inne i et skap på havets bunn.
    Gjennom holdningskapende arbeid på skolen, kan man nok få til en sunnere bruk av mediene, men det hjelper ikke mye hvis det ikke følges opp hjemme. Med kontroll av logger, spill og ulike internett happeninger... Når foreldrene har kontroll med hva barna deres driver med, og da en kontroll som skapes gjennom tillitsforhold voksen/ barn hvor de voksne involverer seg og viser interesse for det barna driver med, kan kampen mot digital mobbing
    starte... Foreldrene må på banen, ikke en og en, men kollektivt... det sier seg selv at dette er en utfordring

    SvarSlett
  4. Jeg er enig at dagens digitaliserte samfunn gir oss mange nye muligheter, men i kjølevannet av dette kommer også utfordringen med å minimere digital mobbing. Skolene har fokus på nettvettregler, men vi som foreldre må også involvere og vise interesse for hva barna våre gjør på nettet. Jeg mener det er viktig å ha jevnlige samtaler med barna om hvordan man skal oppføre seg på nett, hvor grensene for ytringsfrihet går og hva man skal gjøre hvis man opplever ubehagelige hendelser. Digitalmobbing er helt klart en utfordring for både lærere og foreldre, og er nok kommet for å bli.
    Diana

    SvarSlett
  5. Det er viktig at både skolen og foreldre har fokus på nettvett! Dagens samfunn blir stadig mer digitalisert og mobbing blir mer og mer skjult. En annen faktor er at elevene selv lærer om bruk av nettet. Det ligger uendelig mye informasjon på nettet og det er viktig at elevene lærer seg å være kritiske - dette må involveres i undervisningen.

    SvarSlett
  6. Digitalisert mobbing er en stor utfordring for alle lærere, skoler og kommuner i Norge (verden?). Udir "pøser" ut nye kompetansemål elevene skal mestre i bruk av digitale verktøy og kommunen svarer med å gi alle elever tilgang til "mektige" verktøy som e-post-tjenester, chat-funksjoner i LMS og andre samarbeidsverktøy. Tilgangen har elevene hele døgnet og de står der som vidåpne kanaler til å drive digital mobbing.

    Det å nevne "personlige" sosiale verktøy som mobiltelefon og Facebook som de største verktøyene til å bedrive digital mobbing er nok riktig. Samtidig må vi huske på at vi legger enda flere verktøy rett i henda på elevene våre.

    SvarSlett
  7. Ja, dette er et stort og vanskelig emne som er svært viktig å ta tak i. Som det blir nevnt over tror også jeg at det må begynne tidlig, med holdningsskapende arbeid. Det handler om respekt for hverandre, hvordan man er mot hverandre. Selvsagt må man også arbeide med nettvett, og hva som er greit å skrive/legge ut. Noe så enkelt som at det kreves tillatelse for å legge ut et bilde av noen andre. Det skulle vært satt av tid til dette med jevne mellomrom i skolen, samt vært tatt opp på foreldremøter (mer enn en gang).

    SvarSlett
  8. Som nevnt over er det veldig viktig at foreldrene også blir deltakende i barnas digitale hverdagen. Kollektivt samarbeid mot nettmobbing er en god løsning, da alle har får informasjon om at det eksisterer. På den måte kan både skole og hjem samarbeide om å synliggjøre problemet for både elever og andre.

    SvarSlett
  9. At Norge ligger langt over gjennomsnitt på digitale ferdigheter er helt fantastisk! Det visste jeg ikke :D (Selv om det så absolutt er forferdig at vi også ligger på topp når det gjelder nettmobbing..)

    SvarSlett
  10. jeg husker at jeg var i praksis på en ungdomsskole hvor de ikke fikk lov til å bruke mobilen innen skole tiden. dette inkluderte friminuttet. vi spurte hvorfor og da sa lærerene at det for noen år siden hadde vært en gutt som gikk der som hadde aspergers. de elevene som hadde gått sammen med ham på barneskolen visste hvordan de skulle terge ham og når han til slutt "klikket" filmet de han med mobilen og la det ut på youtube. jeg syntes dette var så stygt gjorrt.
    jeg mener at en av de viktigste tingene man kan lære elevene er konsekvenser av handlinger. det er tydelig at det er for liten forståelse for konsekvenser blant elever i dag

    SvarSlett