Vi ser på filming av egen praksis som et godt hjelpemiddel i
forhold til å utvikle sin egen undervisning. Det kan kanskje være en barriere å
bruke dette som en arbeidsmetode. Viktig at man klargjør når man går inn i en
slik arbeidsform hvem som skal ha tilgang til filmen, og hva den skal brukes
til. Det må være en fornuftig bruk f.eks på sitt eget team. Det er en unik
mulighet til å se seg selv og sine kollegaer. Vi tror det er viktig at man på
forhånd har satt opp noen kriterier før en skal bruke dette i et team i en
undervisningssituasjon.Det kan f.eks være oppstart av time, mål for timen, blikk kontakt osv.som er kriterier man skal se etter.
Vi synes dette var veldig lærerikt for vår egen del. Det var
uvant å se seg selv på film. Dette er absolutt en arbeidsform vil vil anbefale
på skolene våre.
Susanne Andersen, Marita Valentin Jacobsen, Wenche Scott
Hagen og Anne Grete Lindahl
Ja, det er uvant og litt ubehagelig å se seg selv på film, men ser at det er en god måte å forbedre seg på i undervisningssammenheng.
SvarSlettEt interessant innlegg om film med fokus på litt andre ting en brorparten av klassen har skrevet om. Det er uten tvil viktig å sette opp klare kriterier for innhold, bruk og distribuering av filmene. Når man vet konkret hva man har å forholde seg til er det kanskje enklere å benytte seg av dette vurderingsmiddelet. Tanken med å kunne lage et slags arkiv med eksempler som flere kan benytte seg av var også veldig god. Takk for mange gode innspill!
SvarSlett