søndag 25. mars 2012

Digital tavle

Vi har tidligere brukt digital tavle i undervisningen vår i
praksis, så vi var godt kjent med programvaren. Vi valgte å lage et
undervisningsopplegg om næringskjeder. Dette er knyttet opp mot pensum i
naturfag for 3. trinn. 

Forarbeid:
Vi så i ulike pensumbøker for å finne inspirasjon til innhold og nivå. Vi laget et opplegg på digital tavle der vi først viser hva en næringskjeder og forklarer begreper. Deretter kan elevene komme opp og sette ulike arter i riktig rekkefølge slik at de danner en næringskjede. På siste slide har vi satt inn en oppgave fra Activity Toolkit hvor elevene kan sortere dyrene ut fra om de er nedbrytere eller ikke-nedbrytere. Dette opplegget er tenkt som en kort introduksjon og vil ha en varighet på 15-20 min. Etter opplegget på digital tavle har vi tenkt at elevene skal jobbe med oppgaver. Eksempel på oppgave kan være at elevene skal tegne og fargelegge gitte dyr og sette de i riktig rekkefølge. I tillegg finnes det oppgaver knyttet til dette temaet i lærebøkene.


Gjennomføring:
Vi fikk ikke gjennomført dette i en klasse da vi var i praksis på Inspiria hvor oppleggene allerede var satt før vi kom. Vi valgte derfor å teste det ut på hverandre. Vi brukte en digital tavle som henger på skolen der moren til en av gruppemedlemmene jobber. Vi synes opplegget fungerte greit, oppgavene var enkle, men noen av artene var vanskeligere å plassere enn andre.

I første praksis på allmennlærerutdanningen gjennomførte vi et lignende opplegg med næringskjeder. Dette opplegget fungerte veldig bra, og elevene synes det var gøy å få bruke digital tavle til å løse disse oppgavene. 


av Beate Elisabeth Olsen, Henriette Grindheim og Miriam Stenholt

10 kommentarer:

  1. Høres ut som et fint opplegg . Håper dere legger det ut på Smart-skole !

    SvarSlett
  2. Arbeidskravet gikk også ut på å legge ut opplegget på Smartskole, så selvfølgelig ligger det der :)

    SvarSlett
    Svar
    1. He he - da skal jeg laste det opp der :-)

      Slett
  3. Dette hørtes interessant ut, en god idè med sortering av nedbrytere og ikke- nedbrytere!

    SvarSlett
  4. Thomas E. N. Braathen26. mars 2012 kl. 09:02

    Oi! Dette så interessant ut! Takk for bidraget deres!

    SvarSlett
  5. Jeg blir veldig fascinert av digital tavle. Mest for at det er veldig nytt for meg enda. Jeg prøvde å "ta det på sparket" i min forrige praksisperiode, noe som ikke funket. Spennende å høre om mulighetene man har!

    SvarSlett
  6. Har stor tro på digital tavle. Det er en flott mulighet for elever til å kunne komme opp på tavla og faktisk gjøre oppgaver og lære selv. Jeg har brukt det mye i praksis, og har bare gode erfaringer med det. Eneste er at man må passe på at oppgavene ikke blir for enkle og at man gjør det litt spennende. Synd dere ikke fikk prøvd det ut på en klasse, men det får dere kanskje når dere selv kommer ut og skal undervise:)

    SvarSlett
  7. Dette hørtes ut som et veldig bra undervisningsopplegg, så flott at dere har lagt det ut slik at jeg kan hente det på smartskole :). Digital tavle er veldig motiverende og inspirerende for både lærer og elever. Skjønner nesten ikke hvordan jeg klarte meg uten før...

    SvarSlett
  8. Høres ut som et supert opplegg! Det er sikkert en fordel å kjenne klassen før man tar det i bruk. Da vet man hvilket faglig nivå den enkelte eleven ligger på. Det jo så viktig at eleven som kommer opp på tavla foran klassen klarer oppgaven og opplever mestring!

    SvarSlett
  9. Det er suveren hjelpemiddel i klasserommet. Dessverre opplever at det er få lærere i praksis som har tilstrekkelig kompetanse i bruk av digital tavle, og ikke utnytter alle muligheter.

    SvarSlett