tirsdag 27. mars 2012

Digital fortelling

Vi har laget en digital fortelling om eventyr

Fortellingen er ment å være en introduksjon til temaet «Eventyr».   Den kan også brukes som en avslutning på temaet.

Selv om fortellingen tar utgangspunkt i 4. trinn kan den også brukes på andre elever. En av oss jobber i voksenopplæringen, og har vist den for sine voksne elever med stor suksess. Disse elevene er fremmedspråklige, så det at språkbruken og teksten er enkel, appellerer godt til dem.  De syntes at det var både morsomt og informativt, og gav tilbakemelding om at slike undervisningsmetoder er noe de gjerne vil ha mer av.
Grunnen til at vi valgte nettopp dette temaet, er at vi begge underviser i norsk, men på forskjellige klassetrinn. Vi ville derfor velge et tema som favnet alle våre elever, også de voksne fremmedspråklige.

Vi synes det var mest jobb i forhold til bildebruken. Siden fortellingen skal legges ut på Youtube er det som kjent strenge krav, noe vi oppdaget da vi søkte etter eventyr på nevnte sted, og en digital fortelling dukket opp med påskriften at fortellingen var» midlertidig stoppet» av Caprino film i påvente av erstatningskrav..
Skal man kun bruke digital fortelling i skolesammenheng trenger man ikke å ta slike hensyn, og jobben blir enklere. Etter at vi laget vår fortelling har vi laget fortellinger sammen med elevene med suksess.


Marita V. Jacobsen og Tori S. Parton

10 kommentarer:

  1. Katrine:
    Morsomt at en slik fortelling fungerer på flere årstrinn.

    SvarSlett
  2. Godt at dere fant noe som fungerer!

    SvarSlett
  3. Gøy å høre at dere fikk det til å fungere på flere trinn, som jentene har kommentert over! Det viser jo at verktøyet har mange muligheter!

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Jeg må si meg enig med flere av kommentarene over. Artig at et opplegg som er ment for ett trinn kan fungere minst like godt for eldre trinn. Jeg syns spesielt at responsen de fremmedspråklige elevene gav er en tankevekker. For å sette det litt på spissen: Det viser hvor viktig det er å visualisere og holde undervisningen enkel på alle trinn, da det finnes mange fremmedspråklige og norske elever som kan ha problemer med å forstå enkle ord og uttrykk som lærere ofte kan ta for gitt at de kan.

    SvarSlett
  6. Det er sikkert kjempe lærerikt å bruke dette blandt fremmedspråkelige elever. Hvordan eventyr presenteres fra forskjellige kulturer må være med på å styrke elevenes kulturkompetanse, så dette kunne kanskje også blitt snudd til deres perspektiv? Veldig kreativt av dere!

    SvarSlett
  7. Utrolig spenstig at dere har prøvd det ut på fremmedspråkelige, voksne elever. Eventyr slår alltid an! Å bruke digital fortelling er jo også veldig ofte en hit, samtidig som det er veldig lett å bruke f.eks Photo Story.

    SvarSlett
  8. Enig i at det som var mest jobb var å få tak i bilder som var lov å bruke. Den digitale fortellingen til min gruppe krevde at vi måtte ringe eller maile i hvertfall 4-5 personer for å spørre om lov. Det er ikke alle områder som creative commons dekker like godt. Enklere blir det selvfølgelig om, som dere skriver, man kun skal vise fortellingen i egen klasse:)

    SvarSlett
  9. Så morsomt og lærerrikt. Tror digitale fortellinger er lærerrikt for elever, både når det gjelder å lage sin egen digitale fortelling og når læreren presenterer en digital fortelling de har laget om et tema. Når gruppa vår lagde den digitale fortellingen tegnet vi bildene selv, så om det lar seg gjøre er ikke det dumt, for da slipper man å tenke på opphavsrett.

    SvarSlett
  10. Morsomt at dere også har brukt det på voksne! Som Andre sa, så tegnet vi bildene selv, noe som kan være utrolig morsomt for barna hvis man skal prøve seg på photostory i skolen. Da går man kanskje over i flere fag også, og kan ha prosjekt i flere fag samtidig.

    SvarSlett