Vi filmet hver vår time i praksis en musikk time og
en naturfagstime. Vi satte oss ned sammen og så først på hverandres film,
deretter vår egen. Underveis skrev vi ned kommentarer vi hadde til hverandre og
selvkritikk, når vi så på oss selv. Vi var fort enige om at det var ganske rart
å se seg selv i lærersettingen og at det var rart å se seg selv så engasjert på
film. Vi lærte mye av å se på oss selv, men også av å se på filmen til den
andre. Eks: Jeg brukte hele kroppen når jeg underviser, jeg blir veldig ivrig
og viser læring ved hjelp av både armer og bein, dette er noe Lone ikke gjorde
så mye om kunne tenke seg å gjøre mer av. Jeg fant ut ved å se på meg selv og
Lone at jeg burde stille flere reflekterende spørsmål på slutten. Lone var
veldig flink til å stille spørsmål som: hvorfor det? Hva betyr det? Hva vil det
si? Hvordan kom du frem til det?
Med dette som grunnlag er vi enige om at å bruke
film som vurdering av egen undervisning er et veldig godt hjelpemiddel. Det
ideelle er å bruke film sammen med at en person enten ser deg underviser eller
ser på filmen sammen med deg. På denne måten er det flere øyne som ser og det
er lettere å finne både positive og negative sider ved undervisningen, siden
det ofte er lettest å være strengere med seg selv, kan det være godt å ha noen
til å si at: dette var bra!
Vi lærte noe begge to av denne oppgaven og jeg mener
at vi har utviklet oss bitte litt ekstra i forhold til det å bli lærereJ
det er virkelig noe annet å se seg selv undervise på film!
Adriane Håkensen og Lone Brandt
Så fint at dere begge to fikk noe positivt ut av å filme undervisningen! Likte at dere satt dere ned hver for dere og så begge undervisningstimene og kommenterte. På den måten fikk dere se hvordan dere selv opptrådte foran klassen og hvordan andre gjør det. Det virker også som at dere lærte av hverandre. Jeg tror det er veldig viktig å ha noen å samarbeide med når en skal filme egen undervisning, noe det virker som at dere fikk mye igjen for å gjøre :)
SvarSlettMorsomt å lese hva dere lærte av å se på dere selv og hva dere kunne forbedre av å se på hverandres film. Det er viktig å kunne lære av hverandre og ha noen å samarbeide med. Tror lærere burde bli flinkere til å bruke film i undervisningen sin en gang i ny og ne for å se om det er noe de kan forbedre, og i tillegg se hvordan elevene egentlig opptrer i klasserommet.
SvarSlettMorsomt å lese om erfaringene deres! Er enig i at man kan lære utrolig mye av dette. Følte dere at dere var "dere selv" når dere visste at dere ble filmet? Flott at dere følte at dere fikk noe positivt ut av det, og at dere fant ting dere ville ta med dere videre.
SvarSlett