tirsdag 3. mars 2015


Refleksjoner mht. hvordan Per Harald brukte «Kahoot» på forelesningen mandag 2.3

 

På forelesningen i går brukte Per Harald «Kahoot» to ganger, på to forskjellige måter.

Første gangen hadde «Kahooten» som mål å sjekke hva hver enkelt visste/trodde om et gitt emne. Denne måten er vel kanskje den mest brukte i skolen (i alle fall i Rakkestad). Elever har jobbet med et emne over en tid, og som oppsummering bruker lærer/elever «Kahoot» som en test på hva en har lært. Da må elevene/vi må velge fortest mulig mellom fire alternativer, og den som velger rett fortest, får flest poeng. Dette er en engasjerende måte å teste egen kunnskap på. Jeg kjente i alle fall at konkurranseinstinktet var tilstede.

Den andre måten Per Harald brukte «Kahoot» på, var å få oss til å reflektere over ulike påstander/utsagn, sammen med en annen; f.eks. over spørsmålet: «Kan vi som lærere spørre foreldre hvor mye barnet deres spiller hver dag/uke?» Da var det ikke ett svar som var rett, og det var heller ikke om å gjøre å svare fortest mulig. Når alle hadde gitt sitt «svar», fikk vi se hvor mange som hadde valgt de ulike alternativene. Deretter hadde vi en samtale om hvorfor vi valgte som vi gjorde. Jeg syns dette var en flott måte å få oss deltagere til å tenke mer gjennom hvorfor en velger akkurat som vi gjør. Dessuten hadde en ikke noe stort tidspress, som gjorde at en lett kan velge «feil» i forhold til hva en egentlig hadde tenkt.

Jeg syns begge de to ulike måtene å bruke «Kahoot» på var flotte. De hadde to ulike intensjoner; sjekking av kunnskap og «å ta standpunkt». Jeg tror nok den første måten, sjekking av kunnskap, som blir brukt mest i skolen. Kanskje vi burde brukt den andre måten noe mer også?

 

Olaug Torsvik Heier

9 kommentarer:

  1. Ja, og det som også var artig var hvordan vi samtalte om påstandene og spørsmålene mens klokka gikk. På den første kahoot-quizen hadde Per-Harald også lagt til en type konkurranse-musikk slik at quizen ble en god sammensatt tekst av ulike virkemidler. Det forundrer meg ikke om Kahoot er å høre i "nabo-klasserommet" på skolen til uka :D

    SvarSlett
  2. Det er fint å se at verktøy som Kahoot kan brukes på mange ulike måter, for å trene ulike ferdigheter. Det er så lett å bli "sittende fast" i kun én måte å gjøre noe på. Konkurranseaspektet ved Kahoot passer ikke like godt for alle elever, men det gjør ikke en slik refleksjons"konkurranse" heller. Ved å bruke samme verktøy på ulike måter, tror jeg flere elever kan få utbytte av det.

    SvarSlett
  3. Bruker Kahoot mye selv i undervisning. Hovedsakelig på den måten som Per Harald viste først, altså til oppsummering av timen med fagspørsmål. I min erfaring er dette veldig motiverende for elevene. Spørsmålet blir om det er mest opptatt av konkurransen i det, eller det faglige. Men absolut en god måte å oppsummere en time.

    SvarSlett
  4. Kahoot er et nyttig redskap som har spredd seg som ild i tørt gress. Noe av det første jeg merket da jeg testet metode 1 som du nevner her, selv var at elevene var mest opptatte av å svare først. Fokuset var desverre rettet mot å "vinne" ikke huske rett. Likevel om det brukes rett som du nevner er metodene mange og mulighetene i undervisningene dine øker. Det kan være motiverende for elevene å ha muligheten til å teste ferdighetene sine på en annen måte enn normalt. Jeg tror absolutt dette kan brukes slik at flere kan vise sine gode sider ved en undervisningsøkt samtidig som det er variert.

    SvarSlett
  5. Jeg har møtt Kahoot for første gang nå i min siste praksisperiode, og syntes absolutt at det er et nyttig redskap! Dette tror jeg er en god måte å bedrive overlæring og repetisjon, og jeg opplevde at elevene var motiverte og engasjerte. Jeg tror at man ved å bruke lek som tilnærming til læring, kan oppnå gode resultater.
    Som lærer fra høsten av kommer jeg helt klart til å ta i bruk Kahoot, da dette også gir meg som lærer tilbakemeldinger på hva elevene kan. På den måten kan jeg planlegge og justere videre undervisning!

    SvarSlett
  6. Jeg syntes det var nyttig at vi fikk prøve oss frem på Kahoot. De forskjellige måtene den kunne brukes på var meget informativ, men som en deltager den dagen opplevde jeg selv en del stress, mens tiden tikket ned og jeg prøvde å sjonglere min nyfunne forståelse av programmet og lesing av svaralternativene før jeg trykket på en farge. Jeg synes at litt mer tid kunne blitt gitt til hvert svar. Hvis ikke annet, fikk jeg grundig innsikt i hvor lett det er å overskride tiden hvis jeg ikke er kjapp. Dette ga meg litt betenkligheter ettersom hvis en voksen kan streve og stresse slik, kan noe som er ment å være morsomt fort bli noe annet. Kahoot vil ikke være en god vurderings digitalverktøy hvis presset fører til at fokuses skifter til hvor fort en svarer heller enn om svarer er korrekt.

    SvarSlett
  7. Dette er en interessant bruk av Kahoot, og jeg er enig med deg i at vi kanskje burde bruke den andre metoden, om å ta standpunkt og reflektere, litt mer i skolen enn det vi gjør i dag. Det er viktig for barn og unge at de blir klar over ulike sysnpunkter, og at de får tenke selv og gjøre seg opp en mening. "Det tenkende og reflekterende mennesket" er det viktig at vi får opp og fram i skolen!

    SvarSlett
  8. Dette er en interessant bruk av Kahoot, og jeg er enig med deg i at vi kanskje burde bruke den andre metoden, om å ta standpunkt og reflektere, litt mer i skolen enn det vi gjør i dag. Det er viktig for barn og unge at de blir klar over ulike sysnpunkter, og at de får tenke selv og gjøre seg opp en mening. "Det tenkende og reflekterende mennesket" er det viktig at vi får opp og fram i skolen!

    SvarSlett
  9. Jeg fikk også en ny opplevelse av hvordan Kahoot kunne brukes. Dette har jeg testet ut og har funnet ut at elevene drar stor nytte av denne typen oppsummering. Det er at de kan samarbeide og dra nytte av hverandre fungerer veldig bra.

    SvarSlett