onsdag 4. mars 2015

IKT et hjelpemiddel eller et problem?


Pc, nettbrett, smarttelefon, fronter, interaktive tavler. Listen er lang over hva som skal være gode hjelpemidler i dagens skole. MEN hvordan tilrettelegger din skole for at du skal være oppdatert? I det private så er det ofte veldig vanlig at ansatte blir sendt på kurs, men etter å ha jobbet i kommunen en stund har flere av oss fortsatt ikke vært på noen kurs i forbindelse med bruke av ulike hjelpemidler. Også i samtale med kollegaer som arbeidet mange år innen skoleverket, er kurserfaringer mager. Er dette bra nok? Hvordan skal vi som skole kunne lage oppgaver, tilrettelegge, dokumentere når den generelle IKT kompetansen er så variert?

Det må være en kompetanseheving innenfor bruk av IKT. Det er de som er interessert, og som på eget initiativ øker fagkunnskapen sin innenfor temaet. Samtidig som de som ikke er så interessert havner lenger og lenger bak. Her har kommunene veldig mye å jobbe med.

Alt skal være til det beste for eleven. Ulike hjelpemidler som Pc, nettbrett, apper osv er en nyttig ressurs for elevene. Men for at en skal kunne integrere denne ressursen som en naturlig del av undervisningen, er det helt avgjørende at den enkelte lærer mestrer og er trygg på bruken av IKT. Hvis ikke blir IKT fort et påtvunget tillegg, istedenfor en ressurs og supplement i undervisningen.

Hva, hvordan skal kompetansehevingen for lærere være?


Det må inn i utdanningen. Fronter er vel brukt, men opplæring i det er det ingen som får. Her må du finne ut alt selv. Hvorfor kan ikke det være en del av undervisningen på Høgskolen? Det er lite/ ingen undervisning i bruken av interaktive tavler. Hvorfor? Dette er noen eksempler på ting vi mener bør være obligatorisk ved en utdanning. Er du enig??


12 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med dere. Det må skje en kompetanseheving innen IKT i den offentlige skolen. Det finnes svært mange gode verktøy, som både kan gjøre undervisningen mer variert, og være nyttige for elevene. Som dere skriver, er det stort sett bare lærerne med egen interesse for data, som setter seg inn i disse verktøyene. Jeg forstår godt de lærerne som synes det er overveldende og vanskelig å skulle ta i bruk verktøy de ikke har fått opplæring i å bruke. Jeg skrev selv et innlegg om SmartBoard, og hvilke utfordringer det byr på, når man ikke har fått opplæring ( http://bit.ly/1BhEMQs ). Her synes jeg både Høgskolen og kommunen må ta på seg skylden.

    SvarSlett
  2. Klapper i hendene for forslaget om få mer IKT inn i lærerutdanningen. Det burde integreres slik at vi fikk god opplæring i dagens fantastiske verktøy. Det er skremmende å høre/lese om hvordan noen lærere blir hengende etter, uansett hvem sin skyld det er. Kompetansen må hvert fall heves, helt enig!

    SvarSlett
  3. Forslagene dere kommer med her er gode. For meg er det rart at skolene dere jobber på ikke kan hjelpe de ansatte bedre i forhold til IKT. IKT er et hjelpemiddel de fleste lærere burde jobbe mye mer med da det er raskt den veien undervisningen retter seg mot. Det at høgskolen ikke tilbyr/har IKT i sin undervisning er vel ikke helt korrekt. Vi som går lærerutdanning hadde første året vi gikk eget kurs med Magnus Nohr som introdukjson til denne fantastiske verdenen. Likevel er jeg veldig enig i at dette er noe som brude vært enda sterkere i fokus på Høgskolen i Østfold.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Ser ut til å være veldig varierende kompetanse blant lærerene i norsk skole når det kommer til bruk av IKT. Da blir integreringen av IKT i skolehverdagen likeledes: varierende. Ser ut til å være mangel på overordnede føringer for bruk av IKT. Det har jo fått en stadig økende tyngde i utdanningen av lærere, men det trengs definitivt også et kompetanseløft for allerede praktiserende lærere.

    SvarSlett
  6. Vanskelig å være uenig i at kompetanse på området er viktig, både for lærerstudenter og for praktiserende lærere. Et spørsmål som jeg har stilt meg noen ganger, basert på at lærere faktisk har betalt for for- og etterarbeid, og at kompetansen er såpass lav mange steder. Hvorfor brukes ikke lærerne mer av egen forberedelsestid til å holde seg oppdatert og videreutvikle sin kompetanse, tilknyttet IKT i læring?

    SvarSlett
  7. Jeg er helt enig med dere i at man må sette av tid og ressurser til kompetanseheving av Ikt i skolen. Dere skriver også om at dette bør inn i lærerutdanningen noe jeg er helt enig i. På grunnskolelærerutdanningen har vi hatt en dag hvor vi lærte om interaktive tavler, man kan til en viss grad lære noe. Det man lærer mest av er jo av egen erfaring, hjelper lite med et kurs når man ikke får brukt det i praksis.Synes det er viktig at høyskolen også setter dette på agendaen.

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Det er mye riktig og viktig i det du skriver. Alt er vel på dette feltet satt sammen med balanse. Du nevner de som er interessert i IKT i skolen. Mange av de har nok ikke fått denne interessen eller kunnskapen gjennom noen relasjon til lærerutdanningen, men trolig tilegnet seg dette opp gjennom oppveksten. Så kan man igjen trekke frem de som vegrer seg for dette. Digital ferdighet er en del av skolen, men som tilsynelatende noen slipper unna eller ikke rører ved det. I andre enden av skalaen har du de som til en hver pris skal blande IKT inn i alt. Hvor bør normalen ligge?
    Vi er nok enda der i Norges kommuner at prioriteringer innenfor IKT er noe de ønsker å satse på, de ser viktigheten med det, men det stopper når summene kommer på bordet. Jeg tror det er ganske store forskjeller fra skole til skole, og fra kommune til kommune når det gjelder satsing på IKT. Hvor mye taper en elev på barneskolen som sitter med en 5 år gammel bærbar PC, noen enda med Win XP, Office2003 og en prosessor som tar seg godt med tid og med en middels digitalt interessert lærer, kontra en elev med oppdatert utstyr og programvare, med en engasjert lærer med kompetanse innenfor de digitale ferdighetene?

    "Teach with balance"

    SvarSlett
  10. "I det private så er det ofte veldig vanlig at ansatte blir sendt på kurs, men etter å ha jobbet i kommunen en stund har flere av oss fortsatt ikke vært på noen kurs i forbindelse med bruke av ulike hjelpemidler."- Jeg syns dette oppsumerer veldig bra et av de sentrale problemene med IKT kompetanse i lærersektoren. Jeg er enig med staten om at IKT kompetanse blant lærere må heves ettersom digitale verktøy blir mer sentralt i skolen. Det er derfor det er så meget urimelig at ansvar for videreutdannelse innenfor IKT legges hovedsaklig på den individuelle lærerens skuldre, og at kurs ikke er påkrevd eller i det minste tilbys med mindre nok personale på skolen og i komunnene lobbier for dette.

    SvarSlett
  11. Hvor enig jeg enn er, må jeg prøve å komme med en slags motpol til argumentasjonen. Jeg har opplevd lærere som har kunnet veldig mye IKT, men hvor det har vært total mangel på å kunne formidle. Jeg vet ikke hvorvidt dette er et utbredt problem, men det har forekommet meg så mange ganger i skolen at jeg på bakgrunn av mine egne erfaringer kan generalisere. Jeg føler at fokuset på IKT er kjempebra, men det må også helt konkret kunne knyttes inn i skolen, og det må være et stort fokus på at IKT-kompetansen man har kan formidles og benyttes pedagogisk. Uansett er jeg veldig enig, og vi har en lang vei å gå når det kommer til IKT i skolen.

    SvarSlett
  12. Enig i det du nevner Per- Harald. Tror oppdateringen ikke er så lett fordi man ikke vet hvor man skal begynne. Hvilke typer programmer, apper osv er det man skal forsøke seg på. Derfor bør det være kurs som staker ut en retning eller kurs. Dessverre er IKT i skolen for mange OFFICEPAKKA!!

    SvarSlett