Tid og
kvalitet på programmer som Power Point og Smart Board.
Lærere uten IKT kompetanser tenker kanskje at bruk av pc i undervisning
er tidkrevende? Spesielt hvis man må lage noe eget i programmer som Power Point
eller Smart Board, enn om man bare skal vise en film. Det er ofte i mange
sammenhenger at en film snutt eller animasjon kan være mer lærerikt enn en
presentasjon i PP. Men poenget mitt her er at produkter du lager i disse
programmene, kan du som regel ta i bruk til en senere anledning. Som lærer vet
vi at den som tar vare på gode opplegg, bruker mindre tid på planlegging en
annen gang.
Med egen erfaring vi si at et god Smart Board opplegg kan
kreve mye tid og planlegging. Men hvis man bruker den tiden godt og lager et
opplegg som fungere god for elevene, kan det spare oss for tid en annen gang.
Et godt smart bord opplegg kan brukes som innlæring og repetisjon, men som også
kan tilpasses til andre trinn og nivåer.
Hvis man bruker lite tid på en presentasjon, kan det i verste
fall være uinteressant for elevene eller at presentasjonen ikke er fengende. Da
kan man vurdere om produktet ikke var godt nok eller om elevene kunne trengt et
annet innlæringsopplegg til tema. Om produktet skulle være dårlig pga tid, kan
man alltid rette opp og forbedre det man allerede har Det er dette som er så
fint med digitale verktøy!
Så neste gang du sitter med et opplegg på Smart Board eller
PP og du tenker at dette tar for mye tid! Enten så blir det så bra at du kan
bruke det flere ganger eller så kan du gjøre om enkelte ting, så kan du bruke
det på flere klassetrinn. Kanskje kan man samarbeide og dele opplegg med
kolleger, så sparer man litt tid der også!
Smarte tips til nyutdannede lærere. Dette er noe jeg har tenkt mye over når jeg har vært i praksis tidligere også. Det er veldig nyttig for fremtidig undervisning at du som lærer lager et godt opplegg på PP eller Notebook,tar vare på opplegget og bruker det i fremtiden også. Trengs kanskje bare små justeringer, noe som gjør hverdagen mye bedre.
SvarSlettTror at tiden som bindes i planlegging av digitale opplegg henger sammen med IKT-kompetanse. Jeg mer erfaring man har med slike verktøy (eksempelvis smartboard), jo fortere går det. Og selvfølgelig, som du sier: Oppleggene kan jo brukes om igjen. Så får man måle gevinsten (motivasjon og læringsutbytte) opp mot tiden det tar å planlegge.
SvarSlettEr nok mange som bekymrer seg for dette med tiden som ikke strekker til. Kanskje kan man få til samarbeid med flere lærere på samme skole, også på tvers av trinnene, og lage noen opplegg hver. Disse kan man dele med hverandre. På den måten må lærerne også samarbeide og kan gi hverandre tilbakemeldinger på arbeidet.
SvarSlettDere må jobbe for å fremme delingskultur på skolene :-) Det er en viktig forutsetning for videreutvikling.
SvarSlettDette har jeg tenkt mye på i det siste, nyutdannede lærere vil nok bruke mye tid på å planlegge undervisning. Gjennom alle praksisperiodene har jeg tatt vare på opplegg som jeg synes er gode (smartboard og andre aktiviteter). Slik som dere sier her; det er viktig å samarbeide og dele undervisningsopplegg med hverandre innad i skolen.
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
SvarSlettEt viktig og godt poeng. Tror som Per Harald skriver at det er vi som kommer ut nyutdannet, som kanskje er best på å dele. Dette gjennom at vi ofte har jobbet sammen med medstudenter om undervisningsopplegg. viktig at vi tar med oss den erfaringen vi har ut i jobb.
SvarSlettDu kommer med bra poenger. Arbeidet man legger ned, selv om det kan være tidskrevende, kan ha stor nytteverdi også i fremtiden. En kan gjøre små justeringer, eller som du er inne på bruke det om igjen som repetisjon. Ved å være godt forberedt, og således skape et godt produkt,vill sannsynligheten øke for at produktet (timen) blir vellykket.
SvarSlettGode poenger som kommer frem her! Jeg støtter det som blir skrevet over, om at vi som nyutdannede som nok har mest å gi her. Selv er jeg flittig bruker av smartskole.no, hvor jeg finner gode opplegg som jeg eventuelt gjør små justeringer på for å passe min undervisning!
SvarSlettEnig i det som skrives her om å sette av den tiden som kreves og heller spare tid senere ved at man har gode opplegg liggende. Det å ta vare på powerpointer, notebookfiler o.l. er veldig nyttig. Som Tine skriver, er det også veldig mye som er laget fra før som fungerer utmerket. Før man begir seg ut på en ambisiøs notebookfil, kan man ta en titt på smartskole.no. Kanskje finnes det du ønsker å lage allerede, eller noe som du kan gjøre små justeringer på for at det skal fungere etter dine ønsker.
SvarSlettDette er en god ide og viser planlegging på langsikt. Å bygge opp et bibliotek av PP og Smartboard presentasjoner er kanskje tidkrevende - men det er bare med det første. Likevel, det er andre alternativer der ute. Smartboards hjemmeside har delingverktøy hvor brukere kan laste opp sine smartboard presentasjoner for å dele med andre, inkludert en kort beskrivelse og smakebit. Bibliotekbygging er en fantastisk ide, men like fantastisk er å dele biblioteket ditt med andre.
SvarSlettDet blir trolig bedre kvalitet på undervisningen den vakre dagen majoriteten av lærere tar avstand fra eieforholdet de har til sine "produksjoner" og redselen for at det de deler ikke er bra nok for andre. Tenk hvor mye materiell som blir produsert om og om igjen av lærere på både trinn, team, skole og kommune. Hadde dette blitt delt, kunne lærerne hatt fokus på å foredle og videreutvikle oppleggene.
SvarSlettDet ligger mange ferdig presentasjoner på nett. Noe jeg synes er litt vanskelig med å bruke disse er at det blir litt distansert. Jeg får ikke det eieforholdet til arbeidet.
SvarSlettMen kan man gå inn å redigere litt så hjelper det på.
Det er viktig å ha rutiner for hvor man lagrer arbeidet, og det er alt for mange som ikke liker å dele. På vår skole har vi laget en mappe som heter ressursmappe 1-4 og 5-7. Dette er det noen få som benytter seg av, selv om vi til stadighet oppfordrer alle til å dele.