Vi er en
gruppe med svært ulik bakgrunn når det gjelder erfaring i læreryrket. Det å
skulle filme seg selv etter tretti år i yrket opplevdes nok som mer utfordrende
og skremmende enn for de som nylig har vært i praksis og under stadig
vurdering.
Vi hadde
bestemt at vi skulle filme oppstart av skoledagen. Grunnen til at vi valgte
nettopp dette er at det er viktig med en god start på dagen for å skape et godt
læringsmiljø i klassen. Mål for filmingen var å se på måten vi tok imot
elevene, daglig rituale og gjennomgang/læringsmål for dagen. Kroppsspråk og
måten å snakke til elevene skulle evalueres.
Filmene
viste vi i gruppa. Visningene skapte mye latter, men la også et godt grunnlag
for refleksjon og ettertanke i forhold til egen og andres måte å te seg i
forhold til elevene. Både likheter og ulikheter som kom frem i måten å starte
dagen på gjorde at vi hadde en nyttig samtale rundt emnet. Alle var enige om at
vi lærte nye ting i forhold til hvordan vi kan starte en skoledag.
Når det
gjelder vurdering av kroppsspråket og måten å uttrykke seg på i forhold til
elevene er filming avslørende ned til minste detalj. Vi var enige om at vi alle
var litt preget og ikke helt komfortable i forhold til kamera. Skal det ha
særlig nytteverdi å filme egen undervisning bør det gjøres jevnlig, slik at man
«er seg selv». Problemet er at det tar tid å gjennomføre filming og evaluering
av den og at det derfor ikke vil bli prioritert.
At filming
er nyttig i vurdering av egen undervisning er vi enige om så da gjelder det
bare å finne plass til det i hverdagen. Det kan for eksempel legges inn som
en del av den bundne utviklingstiden lærere har. Det er glimrende som
kollegaveiledning.
Gruppe 1
Erika, Sonya, Anita og Anne-Gro
Helt enig med dere om at filming er glimrende som kollegaveiledning og egenvurdering. Synd at en travel lærerhverdag gjør at slike ting må bli nedprioritert for å rekke alt annet vi skal og må..
SvarSlettFint og interessant innlegg om hvordan dere opplevde denne erfaringen :-)
SvarSlettFint innlegg. Høres ut som dere sitter igjen med mange gode erfaringer etter denne oppgaven. Filming virker som en spennende oppgave for å se nærmere på hvordan man er i klasserommet og hvordan man opptrer rundt elevene.
SvarSlettHøres ut som dere har fått noen gode erfaringer. Kjekt å kunne se seg selv i en undervisningsituasjon for å bli en bedre lærer.
SvarSlettFint innlegg om erfaringer dere har gjort ved å se film av egen undervisning! Det å bruke film som redskap til å vurdere egen undervisningspraksiss er kanskje ikke det første de fleste tenker på å gjøre, men personlig vet jeg at du lærer mye av å se på deg selv og hvordan du opptrer i klasserommet. Jeg synes absolutt at alle burde prøve ut dette. :)
SvarSlettSå spennende å høres dere opplevelse og tanker rundt dette. Det er nok en gunstig situasjon for mange, nettopp fordi det er en ukjent og kanskje litt skummel opplevelse. Jeg tror det gjelder å ha kontinuitet i filmingen, som dere også skriver. Da kan det bli et bra redskap for videre utvikling.
SvarSlettEnig med dere at filming er supert for en egenvurdering, dog er ikke dette noe jeg føler jeg har mulighet til å gjøre veldig ofte. Men tidene kan jo forandre seg..
SvarSlettSå spennende å høre om hvordan dere som erfarne lærere opplevde dette, kontra hva jeg selv tenker om å filme egen undervisning. Jeg er ikke ferdig utdannet, og lærer noe nytt hver dag om både oppstart, avslutning, innhold osv. Jeg tror absolutt dette kan være et nyttig verktøy. Man lærer jo like mye av egen film som av andres ;)
SvarSlettVeldig spennende å lese hvordan dere opplevde en slik situasjon. En lærer selvfølgelig mye av å se seg selv i en undervisningssituasjon og hvordan en opptrer med elevene. Vi lærer jo hele tiden og dette kan virkelig være et nyttig verktøy som vi kan ta i bruk videre.
SvarSlettSyns selv det var lærerikt å gjøre dette, men var også litt ekkelt å se seg selv på film!
SvarSlettJeg har alltid lurt på hvordan jeg tar i mot elevene. Man har kanskje en oppfatning om det, men det er ikke alltid det stemmer overens med virkeligheten. Dette vil jeg gjerne prøve ut, slik at jeg kan "se" det og forbedre der det trengs! :)
SvarSlettSpennende å lese deres erfaringer om filming i egen undervisning. Det kan nok virke skremmende for mange, men det er veldig lærerikt. Dette er noe flere lærere burde ha testet ut:-)
SvarSlettFlott at dere ser nytten av det, selv om det kanskje ikke blir prioritert videre :)
SvarSlett