søndag 19. januar 2014

Utfordringer rundt bruk av IKT i skolen


Bruk av notebook og interaktiv tavle.
Den nye store trenden i klasserommene er bruken av SMART-board. Dette er et flott IKT-verktøy som åpner for variert og spennende undervisning.


På en barneskole i Sarpsborg har de to datarom, et med 30 pcer og et med ca. 20, avhengig av hvor mange som fungerer den dagen. Hvert klasserom har i tillegg en SMART-board. Som ved andre skoler vi har vært som har SMART-board, så lærer elevene seg fort hvordan tavla fungerer.


Den er veldig populær blant lærerne og elevene. Lærerne har satt seg inn i SMART-programvaren og de bruker mange av funksjonene og tilleggene som ligger installert på jobbpcene. Tavlene blir brukt til noteundervisning, forklaring av klokka og språkforskjeller mellom forskjellig land, for å nevne noen eksempler. Daglig blir den brukt som en vanlig tavle, men mange lærere lager egne opplegg med musikk og bilder for å dra mest mulig nytte av programvaren.


På en annen skole er en utfordring at det kan være mangelfull kompetanse blant personalet. Tavlene står der, men ofte vet ikke lærerne hvordan de skal brukes og vi har også opplevd at nødvendig programvare som bl.a notebook ikke er installert på pcene som skal brukes opp mot tavlene. Utfordringen blir enda større når man ikke har tilgang til å legge inn slike nødvendige programvarer på egenhånd, men må gå via IT-ansvarlig eller en administrator. Erfaringen med kommunale pcer er at de er sperret for en del nedlastninger og kun IT-ansvarlig har lov til å gjøre slike nedlastninger/endringer på pcene. Vår erfaring er da at man må skrive seg på en liste og «bestille» installering av nødvendig programvare når man kan gjøre dette selv.


Det er dog erfaringsmessig på gruppa stor forskjell når det kommer til bruk av denne programvaren blant lærerne. Noen vet så vidt at den kan brukes som en tradisjonell tavle mens andre jevnlig oppdaterer seg på smartskole.no for å bruke tavla så effektivt som mulig.


Tid til bruk av data
Et stort problem i skolen er tid til bruken av data i timene. Antall pcer samsvarer sjelden med antall elever og derfor kreves det planlegging og tilrettelegging når en skal bruke disse med de andre lærerne på skolen. På noen skoler kan disse pcene bookes digitalt, andre steder er det muntlig eller lister som henger på trallene. Stort sett fungerer bookingsystemet godt, og lærerne kan bruke dataer til planlagte timer, men uforutsette ting skjer. Og dataene må brukes andre steder. Plutselig dukker det opp prøver og stiler som må skrives i en annen klasse som trumfer din planlagte time med data. For en ideell IKT-hverdag i skolen har alle elever en  PC hver. Lærerne kan planlegge bedre timer med IKT i fokus og elevene får enda bedre utbytte av IT-bruken.

Skrevet av basisgruppe 5

5 kommentarer:

  1. ved Fredrik II vgs i Fredrikstad får samtlige elever låne pc/ipad med nødvendig programvare: http://frederikii.vgs.no/ikbViewer/page/ofk/pages/skoleniaar/artikkel?dim_id=10975&doc_id=50788

    SvarSlett
  2. Jeg har observert både god og dårlig bruk av SMART-Board. Når den blir brukt i undervisning av lærere som har satt seg inn i funksjoner og som bruker den som en ressurs i undervisningen blir det som oftest veldig bra! Men når SMART-Board blir brukt i undervisningen som et slags "leketøy" for læreren blir det feil fokus...

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Jeg kjenner igjen de utfordringene en lærer kan møte på. Fra erfaringer i praksis, har jeg ofte sett at mangel på kunnskap på bruk av digitale tavler, ble digitale tavler dessverre lite brukt. Dette er jo litt synd, for bruk av digitale tavler, har mange fordeler fordi man kan bruke det til så mye.

    SvarSlett
  5. Kunnskap om bruk av digitale tavler er svært variert. Viktig at de som har erfaring deler med andre slik at andre også har glede av verktøyet.

    SvarSlett