« Med
digitale skolebøker og en unike muligheter for visualisering av informasjon har
man sett for seg at det populære brettet skal føre til økt motivasjon for
læring, bedre læringsutbytte og en mer spennende skolehverdag.
– iPaden, som vi
har valgt å teste ut, har mange fordeler. Den er alltid på og lett
tilgjengelig, noe som gjør det enkelt for elevene å raskt få tilgang til de
verktøy og informasjon som de har behov for, sier Frode Kyrkjebø, som leder
prosjektet "framsIKT".
»
Jeg fant en
artikkel på nrk der de snakket om ipad i bruk i klasserommet, og fordelene og
ulempene ved dette. Noen av fordelene de nevner, er at Ipaden er lett å ta med
seg, i tillegg til at elevene vil ha tilgang til all pensum på en enhet som
veier mindre enn en vanlig skolebok. Noen av ulempene de nevner er at Ipaden
ikke kan erstatte en pc, i tillegg til at det er lettere for elevene å bli
distrahert i timene, med alle apps’ene som er tilgjengelig på en Ipad. Her er
det selvfølgelig snakk om Ipad i bruk på høyere klasser. Selv har jeg kun hatt
erfaring med Ipad hos små barn, og har opplevd mange fordeler ved dette.
Jeg føler meg enig
i det meste som står skrevet i artikkelen, men føler likevel at det er flere fordeler
enn det er ulemper. Jeg har selv opplevd Ipad i bruk på så lave trinn som på
barnehagen, der barna får lov til å leke med forskjellige spill på ipaden, og
der barnehagetanta/onkelen har lasta ned fortellinger og lest fra ipaden. Fra
personlig perspektiv har jeg også småbarn i familien helt ned til en alder av
fire, som blir veldig stimulert av der spill-appene som finnes tilgjengelig for
ipad.
Barne blir ikke
bare stimulert, men de lærer seg også veldig tidlig å ta i bruk nyere
teknologi.
Utfordringer og
ulemper vil vi alltid ha når det gjelder det meste, men med tiden vil utvikling
komme, og jeg er positivt til at det kommer til å bli bedre.
Slenger på linken
her slik at dere kan lese artikkelen selv J
Vivian
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar